Sökning: "spontana händelser"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden spontana händelser.

  1. 1. Gemensam lägesuppfattning – en utmaning för det svenska Totalförsvaret.

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Per Lund; [2022]
    Nyckelord :Boundary Spanning; Civil-militär samverkan; Gemensam lägesuppfattning lägesbild; Metaorganisation; Totalförsvar;

    Sammanfattning : Forskning om Boundary Spanning belyser vikten av gränsöverskridande individer i samverkan, inom och mellan organisationer, på alla ledningsnivåer. Inom det svenska Totalförsvaret sker det exempelvis genom civil-militär samverkan. Emellertid sker samverkan först vid uppkomna situationer och händelser, vilket är alldeles för sent. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik : Barns möte med naturen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mincala Boulos Abou Samra; Annelie Andersson; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskola; utevistelse;

    Sammanfattning : INLEDNING Det finns många forskare som anser att naturen är viktig för människan och att naturen är en lärmiljö. Det står även i Läroplanen för förskolan Lpfö 18 (Läroplanen för förskolan 2018) att förskolans uppdrag är ge barnen möjlighet till sin omgivande miljö, natur och samhälle. LÄS MER

  3. 3. Fri lek eller planerade aktiviteter? : Pedagogers förhållningssätt till barns utevistelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Hanna Nordgren; Josefin Nordgren; [2017]
    Nyckelord :Utelek; förskolan; natur;

    Sammanfattning : Bakgrund: Genom tiderna har utevistelsen haft stor betydelse för förskolan och ses som en självklarhet i verksamheten. Vi pratar idag om att människan behöver komma tillbaka till naturen då vi har märkt att människor vistas mindre i naturen idag. LÄS MER

  4. 4. ”Titta vilken söt jordgubbskantarell” : En observationsstudie med fokus på interaktion kring naturfenomen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Hanna Angel; [2016]
    Nyckelord :Child-initiated learning; explore; nature in preschool; outdoor activities; Barninitierat lärande; natur i förskolan; uteverksamhet; utforska;

    Sammanfattning : Den rådande föreställningen om naturvetenskap i förskolan handlar oftast om att pedagoger ska ta tag i, möta och lyfta fram barns frågor, för att naturvetenskap på så vis ska bli en naturlig del av vardagen i verksamheten. Syftet med min undersökning är att belysa de didaktiska möjligheter som finns i den oplanerade uteverksamheten i förskolan, och att öka förståelsen för hur interaktionsprocesser mellan pedagoger och barn kan påverka lärande och kunskap inom området naturvetenskap. LÄS MER

  5. 5. Hur bedrivs utomhuspedagogik i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Josefin Sallander; Rebecka Lindström; [2014]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskola; barn; barns lärande; förskolans utemiljö;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är dels att belysa hur förskollärare kan arbeta med utomhuspedagogik och att undersöka vilka fördelar och nackdelar förskollärare ser på utomhuspedagogik. I studien valde vi att utföra en kvalitativ studie där vi intervjuade sex förskollärare. Studien visar att den pedagogik som sker inomhus kan bedrivas utomhus. LÄS MER