Sökning: "spontaneous reading"

Visar resultat 21 - 25 av 28 uppsatser innehållade orden spontaneous reading.

  1. 21. Leta, leka, lära : Förskoleklassbarns praktiker i skolbiblioteket

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ulrika Winterfeldt; [2016]
    Nyckelord :skolbibliotek; förskoleklass; skolbibliotekspraktiker; biblioteksrum; urvalsstrategier; interaktiva rum; samspel; modellering;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to learn more about children's library practices by studying preschool children during their regular school library visits. According to Cooper (2002) young children may experience problems finding books in a traditionally organized library. LÄS MER

  2. 22. ”Vad är det du vill ha egentligen?” : förmedlarroller och användarbilder i direkt litteraturförmedling på folkbibliotek

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Ekman; Beatrice Tyrenberg; [2016]
    Nyckelord :litteraturförmedling; folkbibliotek; förmedlarroll; yrkesidentitet; biblioteksanvändare; bokprat; användarbild; förmedlingsmetoder;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor's thesis has been to see in what way the relationship between the librarians' views on the users, and their views on the librarian acting as an intermediary, impacts on the choice of reading and on the way in which activities are designed in direct literature mediation toward adult public library users. The investigation has been based on four semi-structured interviews. LÄS MER

  3. 23. Intensivundervisning i läsförståelsestrategier för elever i åk 7 : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Johanna Andersson; [2016]
    Nyckelord :Reciprocal teaching; läsförståelse; läsförståelsestrategier; läs- och skrivsvårigheter; läsundervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the effects of an intervention of reciprocal teaching (RT) strategies in students’ reading comprehension. A quantitative method using a quasi-experimental design is used in the intervention with three students in seventh grade with reading comprehension difficulties. LÄS MER

  4. 24. Testning av högläsning och spontantal vid neurokirurgi i vaket tillstånd : En litteraturgenomgång för att vidareutveckla de intraoperativa testmetoderna

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Maria Birck; Sofia Lindblom; [2015]
    Nyckelord :alexia; aphasia; awake surgery; dual route; intraoperative language testing; low-grade glioma; reading; speech and language pathology; spontaneous speech; afasi; alexi; dual route; intraoperativ språktestning; logopedi; lågmaligna gliom; läsning; spontantal; vakenkirurgi;

    Sammanfattning : Vaken hjärnkirurgi med testning av tal- och språkfunktioner ger viktiga fördelar vid operation av lågmaligna gliom. Denna metod ökar möjligheten för radikal resektion av tumören samtidigt som viktiga funktioner som till exempel språk bevaras. LÄS MER

  5. 25. Röst och hörselnedsättning : Akustisk analys av röst hos sju hörapparatsanvändare

    Kandidat-uppsats, Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Hälsouniversitetet

    Författare :Fredrik Isaksson; Elias Larsson; [2014]
    Nyckelord :hearing; voice; hearing aids; hörsel; röst; hörapparat;

    Sammanfattning : A number of studies have been made to examine several aspects of voice production in individuals with different types of hearing impairments. Most of the studies were made to explore the impact that hearing aids have for people with severe or congenital hearing impairment. LÄS MER