Sökning: "spontant bildskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden spontant bildskapande.

  1. 1. Språkstimulerande undervisning i förskolan : En kvalitativ studie och vilka undervisningsstrategier förskollärare använder för att stimulera barns språk genom skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Björklund; Tina Hornvall; [2022]
    Nyckelord :Children´s literature; emergent literacy; sociocultural perspective; language development and teaching.; Barnlitteratur; social språkmiljö; sociokulturella perspektivet; språkutveckling och undervisning.;

    Sammanfattning : In this study, we present the different teaching strategies that participating preschool teachers describe that they use to stimulate and develop children's language through fiction. We will present what factors influence the selection of fiction at the preschool. LÄS MER

  2. 2. Det känns som att barnen kan mer än vad vi kan ibland : Förskollärares uppfattningar om bildskapande som estetisk lärprocess och digitala verktyg i Lpfö18

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Melanie Hasselgren; [2019]
    Nyckelord :Aesthetic learning process; Digital tools; Fantasy; Proximal development zone; Social practice; Digitala verktyg; Estetisk lärprocess; Fantasi; Proximal utvecklingszon; Social praktik;

    Sammanfattning : This thesis focus on the change in goal within the revised curriculum where digital techniques are included and the preschool teachers’ perception of pedagogical work with aesthetic learning processes. The study has a phenomenographic approach. Semi-structured interviews were conducted to collect data. LÄS MER

  3. 3. ”Jag hämtar papper” : Några pedagogers agerande i mötet med barns spontana bildskapande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Johansson; Senadina Grozdanic; [2016]
    Nyckelord :spontant bildskapande; pedagogers agerande; förskola; kvalitativ;

    Sammanfattning : InledningBildskapande är en vardaglig aktivitet som sker i den svenska förskolan. Den kan ske i aktiviteter som i förväg har planerats av pedagoger eller på barns initiativ under den fria leken. Barn kan uttrycka tankar och känslor genom sitt bildskapande (Karlsson Häikiö 2012, s. 104). LÄS MER

  4. 4. Spontant bildskapande för tvååringar i förskolan : Hur tänker förskollärare kring variation av material och tillgängligheten barnen har till materialet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Näslund; Caroline Stattin; [2015]
    Nyckelord :fri lek; definition av bildskapande; tillgång till material;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få kunskap om förskollärares uppfattningar om tvååringars möjligheter att skapa spontant i förskolan, med fokus på bildskapande. Studiens frågeställningar var hur förskollärare ser på bildskapande i förskolan, hur de resonerade kring tid för spontant skapande som de yngre barnen har, samt hur de beskrev tillgänglighet och variation i material som tvååringarna erbjuds i sitt spontana bildskapande. LÄS MER

  5. 5. Min är inte fin längre! – En studie om hur barn stöttas i sitt spontana bildskapande.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Säveskog; Anna Adamsson; [2014]
    Nyckelord :Spontant bildskapande; Stöttning; Förskola; Pedago;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfråga: Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar som fannshos pedagoger om barns spontana bildskapande. Då vi utifrån våra tidigare erfarenheter tycktoss se olika synsätt hos pedagoger i hur de agerar med barnen i deras spontana bildskapandeville vi undersöka hur stöttningen såg ut. LÄS MER