Sökning: "spontant samarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden spontant samarbete.

  1. 1. Samarbete mellan lärarprofessioner för att eleverna ska nå målen : Lärandemiljö och tidiga insatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Åsa Andersson; Maria Östlund Rees; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; samarbete; lärmiljö; lärandemiljö; tidiga insatser; inkludering; läs- och skrivinlärning; speciallärare; specialpedagog; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur speciallärare och lärare beskriver att de samarbetar gällande de elever som bedöms vara i svårigheter och därmed riskerar att inte nå kunskapsmålen i årskurs tre i ämnet svenska. Studien är relevant eftersom det finns behov av mer kunskap om professioners samarbete, proaktivt arbetssätt, god lärandemiljö och tidiga insatser för läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  2. 2. ALLSÅNGEN I ANGERED 1980–2019 En explorativ fallstudie av ett långlivat samarbete mellan kulturskola och grundskola

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Emma Rydberg; [2021-09-06]
    Nyckelord :Allsången i Angered; musikhandledare; kulturskola; aktör-nätverkteori; fallstudie;

    Sammanfattning : Syfte: Detta examensarbete syftar till att undersöka och beskriva hur Allsången i Angered, ett samarbete mellan grundskola och kulturskola som initierades och byggdes upp av musikhandledare, utvecklades och överlevde från 1980 till 2019. Teori: Det centrala teoretiska ramverket utgörs av aktör-nätverkteori (ANT) och mer specifikt Michel Callons översättningsteori. LÄS MER

  3. 3. Värdet av värdegrunden? : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om arbete med värdegrundsfrågor i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ida Nilsson; Anita Trnjanin; [2021]
    Nyckelord :värdegrund; värdegrundsarbete; etik och moral; demokrati; fostran; Lgr11; arbetssätt;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka lärares tankar och uppfattningar av värdegrundsarbetet i årskurserna F-3. Insamlandet av data har skett genom semistrukturerade intervjuer med sex lärare i olika årskurser mellan F-3. Intervjuerna transkriberades och genom en tematisk analys har data sedan bearbetats och kodats. LÄS MER

  4. 4. Hur pratar man omsorg? : En hermeneutisk studie om hur pedagoger ser och skapar utrymme för barns omsorgsbehov i form av sömn, vila och återhämtning i samverkan med hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Junetoft; Elin Öhman; [2020]
    Nyckelord :sleep; napping; recovery; care; parents; prescool; cooperation; sömn; vila; återhämtning; omsorg; vårdnadshavare; förskola; samarbete;

    Sammanfattning : A hermeneutic study about how preschool teachers cater for children’s need of sleep, rest and recovery in cooperation with parents. This study aims to explore how preschool teachers view the term care. LÄS MER

  5. 5. Bland musiksamling, sånger, ljud, rytm och instrument : En studie om förskollärares tolkning av läroplanens mål gällande musik och hur de kan nås

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Evanthia Maniadaki; [2019]
    Nyckelord :barn; förskolan; förskollärare; musik; musikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att erhålla fördjupad kunskap om hur förskollärare ger uttryck åt läroplanens uppdrag angående musik och hur musik som innehåll och som metod används i förskolepraktiker. För att undersöka för detta har semistrukturerade intervjuer med åtta verksamma förskollärare i lika många förskolor gjorts utifrån följande forskningsfrågor: 1) Hur tolkar förskollärare de mål gällande musik som finns i läroplanen? 2) Hur gör förskollärare för att uppnå dessa mål? Intervjumaterialet har transkriberats, analyserats och presenteras i förhållande till tidigare forskning och det sociokulturella perspektivet med fokus på begreppen den proximala utvecklingszon, stöttning, kulturellt redskap, mediering samt undervisning. LÄS MER