Sökning: "sport marknadsföring fotboll"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden sport marknadsföring fotboll.

  1. 1. Vägen till Succé: Svenska elitfotbollsklubbar på marknadsföringsplanen : Hur mindre elitfotbollsklubbar försöker vinna hjärtan och stärka varumärken

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Adrian Larsson; Anders Hylander; [2023]
    Nyckelord :Sportmarknadsföring; Marknadsföring; Fotbollsklubbmarknadsföring; Kvalitativa intervjuer; Supporterkultur;

    Sammanfattning : Sammanfattning Författare: Anders Hylander och Adrian Larsson Handledare: Jasenko Flodin Arsenovic Bakgrund: Fotboll är Sveriges nationalsport och har drygt 1,3 miljoner aktiva utövare i nästan 3000 föreningar runt om i landet (SvFF, 2023). Av dessa drygt 3000 föreningar är det ett fåtal som kan kalla sig för elitklubb, för att vara en elitklubb ska man tillhöra någon av de två högsta serierna i antingen herrfotboll eller damfotboll (SvFF, 2023). LÄS MER

  2. 2. Vi ska inte prata om det nu, förresten är det redan försent : medierapporteringen av Qatars arrangörskap av Fotbolls-VM 2022

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Carl Crantz; [2021]
    Nyckelord :Sport; Fotboll; Moral; Sportswashing; Marknadsföring; Lidande; Qatar; Fotbolls-VM 2022; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker Qatars kritiserade arrangörskap av det kommande världsmästerskapet i fotboll 2022 genom att studera 72 artiklar från Aftonbladet, Dagens Nyheter och Al Jazira. Syftet med studien är undersöka hur mediebilden av mästerskapet sett ut mellan 2010 och 2019. LÄS MER

  3. 3. Landskrona Bois tjejfotbollssatsning och dess påverkan på omgivningen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Didrik Ekstrand; [2018]
    Nyckelord :Tjejfotboll; marknadsföring; jämställdhet;

    Sammanfattning : Studien ”Landskrona Bois tjejsatsning och dess påverkan på omgivningen” handlar om genomförandet av en satsning på tjejfotboll i en elitförening som under sin 103-åriga historia endast haft dam/tjej verksamhet under korta perioder. Fotbollen är en mansdominerad idrott och sägs vara skapad ”av män för män” vilket visar på den underordnad kvinnorna har i förhållande till männen i denna idrott. LÄS MER

  4. 4. Merchandise påverkan för överlevnad : En studie om hur svenska hockey- och fotbollsklubbar går tillväga för att överleva

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Carl-Johan Ingelström; Anton Wase; [2016]
    Nyckelord :Sport marketing; Sponsorship; Brand; Merchandise; Sportfans; Spectators; Sport management; Sport; Sport teams; Allsvenskan; SHL; Soccer; Ice-hockey; Sportmarknadsföring; Sponsorer; Varumärken; Merchandise; Fans; Sport management; Sport; Klubblag; Allsvenskan; SHL; Fotboll; Hockey;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga hur klubblag med försäljning av merchandise går tillväga för att överleva på en ständigt utvecklande och konkurrerande marknad. Metoden är av kvalitativ abduktiv forskningsansats där djupintervjuer med svenska klubblag ligger till grund för empirin. LÄS MER

  5. 5. Jämförelse av europeiska fotbollsklubbars logotyper : En visuell innehållsanalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

    Författare :Rany Kallyny; [2015]
    Nyckelord :Football; soccer; logotypes; visual identity; club crest; Fotboll; fotbollsklubbar; logotyper; visuell innehållsanalys; klubbmärken;

    Sammanfattning : Sedan fotbollens början 1863 har sporten idag vuxit till en mångmiljardindustri. Detta innebär att klubbarna framställs mer som företag där den visuella identiteten är en viktig faktor när det kommer till marknadsföring. LÄS MER