Sökning: "sport språk bild"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden sport språk bild.

  1. 1. Representationer av spansk kultur i ett svenskt läromedel

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Digna Mena; [2020]
    Nyckelord :Kultur; interkulturell kompetens; läromedelsanalys; spanska; postkolonialism;

    Sammanfattning : Att lära sig ett nytt språk är mer än att lära sig tala eller behärska grammatiken, att lära sig ett språk är även att möta och förstå kulturen som språket förmedlar. I detta arbete undersöks vilken bild av den spanska kulturen ur ett antropologiskt och estetiskt perspektiv som läroboken ¡Qué bien¡ förmedlar. LÄS MER

  2. 2. Om fotboll och dess föreställda gemenskaper - en kritisk diskursanalys av tidningstexter om fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för globala politiska studier (GPS)

    Författare :Agneta Furvik; [2004]
    Nyckelord :text; identity; immigrant; Swedish; the Other; racism; sports; sport; soccer; football; Zlatan Ibrahimovic; fotboll; idrott; nationalism; rasism; den Andre; svensk; invandrare; identitet; media;

    Sammanfattning : Jag har med hjälp av Norman Faircloughs modell för kritisk diskursanalys bearbetat 60 mediatexter som på något sätt berör fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic och två särskilda händelser under hösten 2003. Jag har redovisat teorier som diskuterar samband mellan nationalism, rasism, identitet, idrott och media, samt några klassiska sociologiska teorier om identitet och maktstrukturer. LÄS MER

  3. 3. Färgstarka varumärken - om färg som varumärke och konkurrensmedel i ett nationellt och europarättsligt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Annette Cedergren; [2002]
    Nyckelord :Konkurrensrätt; EG-rätt; Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Få saker spelar så stor roll i lanseringen av varor och tjänster som färger. Färger är snabba och effektiva signaler till konsumentens öga. Med färgers hjälp kan vi identifiera och orientera oss bland det vi erbjuds och har behov av i det stora marknadsutbudet. LÄS MER