Sökning: "sport utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 213 uppsatser innehållade orden sport utveckling.

  1. 1. Varför får inte mitt barn spela? : Hur relationen mellan tränare och föräldrar påverkar ungdomarna

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Anton Kilander; Robin Lindström; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka hur relationen mellan föräldrar och tränare ser ut, samt hur det påverkar idrottsutövarna i deras idrott och skolgång. Ett flertal studier indikerar att relationen är något dålig och konflikt rik. Vilket är ett stort problem eftersom många av de som vistas i dessa miljöer är barn. LÄS MER

  2. 2. Kan fler birdies leda till större biologisk mångfald på golfbanan? : En fallstudie i Stockholms län om hur golfklubbar i tätbebyggda områden kan bidra för att öka den biologiska mångfalden

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Clara Lindholm; Lovisa Nordgren; [2023]
    Nyckelord :Golf course; Biodiversity; Ecosystem services; Densely built areas; Golfbana; Biologisk mångfald; Ekosystemtjänster; Tätbebyggda områden;

    Sammanfattning : Biologisk mångfald är viktigt att främja i den ökade urbaniseringen då det gör att städer kanbibehålla viktiga funktioner när allt fler ytor blir bebyggda och hårdgjorda. Aktörer som harstor inverkan på detta är golfklubbar som ligger i tätbebyggda områden. LÄS MER

  3. 3. Arbetet utanför de kritade linjerna : En kartläggning av Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Arvid Jarmstad; Albin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Sponsorship; Relationship marketing; Brand Equity; Exposure; Corporate social responsibility; Sporting performance; Supporters; Sponsorer; Relationsmarknadsföring; Brand Equity; Exponering; Corporate social responsibility; Sportslig prestation; Supportrar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga hur corporate social responsibility, sportsliga prestationer och supportrar påverkar Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer. Fotboll är den största sporten i Sverige och sponsorer är en viktig inkomstkälla för svenska fotbollsklubbar. LÄS MER

  4. 4. När sport blir politik : En kvalitativ analys av de svenska sportjournalisternas förhållningssätt till politik inom sportrapportering.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Michael Dockery; Erik Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :Sportjournasliter; sport; politik; nyhetsvärdering; reaktionsprocesser; publikefterfrågan;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: I och med sportjournalistikens utveckling från redaktionens “lekavdelning” till massmedias primära inkomstkälla har sportbevakningen axlat nya utmaningar, däribland huruvida den ska förhålla sig till politiken. Syftet med det här arbetet är att undersöka hur sportjournalister från de största sportredaktionerna i Sverige arbetar med politik i relation till sport. LÄS MER

  5. 5. Vägen till Succé: Svenska elitfotbollsklubbar på marknadsföringsplanen : Hur mindre elitfotbollsklubbar försöker vinna hjärtan och stärka varumärken

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Adrian Larsson; Anders Hylander; [2023]
    Nyckelord :Sportmarknadsföring; Marknadsföring; Fotbollsklubbmarknadsföring; Kvalitativa intervjuer; Supporterkultur;

    Sammanfattning : Sammanfattning Författare: Anders Hylander och Adrian Larsson Handledare: Jasenko Flodin Arsenovic Bakgrund: Fotboll är Sveriges nationalsport och har drygt 1,3 miljoner aktiva utövare i nästan 3000 föreningar runt om i landet (SvFF, 2023). Av dessa drygt 3000 föreningar är det ett fåtal som kan kalla sig för elitklubb, för att vara en elitklubb ska man tillhöra någon av de två högsta serierna i antingen herrfotboll eller damfotboll (SvFF, 2023). LÄS MER