Sökning: "sportevenemang ekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden sportevenemang ekonomi.

  1. 1. Nyhetsartiklars inramning av en idrottsorganisation : En studie med fokus på organisationens sociala ansvar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Kenny Scherer; Filip Gustavsson; Daniel Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Keywords in English copy from the thesis *: CSR; CSR; nyhetsmedia; formel 1; sportevenemang; gestaltning;

    Sammanfattning : Studiens huvudämne är att undersöka hur stora idrottsevenemang presenteras och diskuteras offentligt i samband med företagens sociala ansvar. Syftet med studien är att ta reda på vilka gestaltningar som främst förekommer i nyhetsartiklarna och i vilket sammanhang. LÄS MER

  2. 2. Fotbollsevenemangs påverkan på destinationsbilden : - En kvantitativ studie om svenska fotbollssupportrars uppfattning av tre värdnationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Linnea Bengtsson; Åsa Svensson; [2020]
    Nyckelord :Destinationsbild; Mega-sportevenemang; Uppfattning;

    Sammanfattning : Titel: Fotbollsevenemangs påverkan på destinationsbilden – En kvantitativ studie om svenska fotbollssupportrars uppfattning av tre värdnationer Författare: Linnea Bengtsson och Åsa Svensson Handledare: Svante Andersson Examinator: Navid Ghannad Kurs: Självständigt uppsatsarbete inom företagsekonomi 15hp, internationella marknadsföringsföringsprogrammet, Högskolan i Halmstad, VT 2020. Centrala begrepp: Destinationsbild, mega-sportevenemang, uppfattning Syfte: Uppsatsen syftar på att undersöka och bidra med kunskap om mega-sportevenemang och dess påverkan på destinationsbilden. LÄS MER

  3. 3. Fotbolls VM i Brasilien 2014 - Sportevenemangets påverkan på landets hållbara utveckling : En kvalitativ innehållsanalys om vilka sociala, ekonomiska och ekologiska effekter VM har haft på värdlandet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/HLK, Globala studier

    Författare :Kaltum Hussein; Sumeja Pehlić Ćehić; [2019]
    Nyckelord :Sustainable development; Green economy; World cup; Brazil; 2014; Hållbar utveckling; Grön ekonomi; Fotbolls VM; Brasilien; 2014;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka och utforska de sociala, ekonomiska och ekologiska effekterna av att arrangera ett sportevenemang. Studien fokuserar på FIFA:s världsmästerskap 2014 och dess effekter på värdlandet Brasilien. LÄS MER

  4. 4. Motivationsfaktorer hos volontärarbetare på ett svenskt sportevenemang : En jämförelse mellan olika demografiska variabler

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Oscar Elfsberg; Tony Kronbäck; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vad som motiverar volontärer som ska arbeta på ett svenskt sportevenemang för att underlätta för organisationer när det gäller rekrytering och att få återkommande volontärer. En kvantitativ studie gjordes med hjälp av Volunteer Motivation Inventory (VMI) och det var 122 respondenter av totalt 360 volontärer i organisationen som svarade på enkäten. LÄS MER

  5. 5. Destinationsutveckling i samband med folkliga motionslopp

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Maria Karlgren; Fabian Wingfors; [2017]
    Nyckelord :Destination development; Destination marketing; Tourist destination; Event branding; Event marketing; Sport events.; Destinationsutveckling; Destinationsmarknadsföring; Turistdestination; Event branding; Evenemangsmarknadsföring; Sportevenemang.;

    Sammanfattning : The purpose of this study, written in Swedish, is to study two of the most popular sportsevents in Sweden; Vasaloppet and Göteborgsvarvet (Gothenburg Half Marathon) and theaffect the events has on the host destinations and also how the organizers use the destinationsfor their development.The study also shows how municipalities and public authorities connected to destinationdevelopment handles these events for their own purpose in their destination marketing todevelop their destination and improve the destination image. LÄS MER