Sökning: "sports and music"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden sports and music.

  1. 1. Analyzing the Impact of Tempo-changing Music for user Performance and Risk-taking Behavior in Video Games

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Adam Åkesson; [2024]
    Nyckelord :Performance; Risk-taking behavior; Tempo-changing music;

    Sammanfattning :  Background. In real life humans have been proven to be affected in different ways by music. In sports, music can be shown to be useful for better performance. Taking this into thought while playing video games could help players perform better as well as in real life. LÄS MER

  2. 2. Positiv kroppsuppfattning och fysisk aktivitetsnivå hos högskolestudenter : En kvantitativ tvärsnittsstudie på två högskolor

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Olivia Gimlin; Emeli Nordin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen var att undersöka fysisk aktivitetsnivå och positiv kroppsuppfattning hos högskolestudenter på Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) samt Kungliga musikhögskolan (KMH). Tre frågeställningar har undersökts; Finns det någon skillnad i positiv kroppsuppfattning och fysisk aktivitetsnivå mellan studenter på GIH och KMH? Finnsdet någon skillnad i positiv kroppsuppfattning och fysisk aktivitetsnivå mellan kön? Finns det någon korrelationen mellan positiv kroppsuppfattning och fysisk aktivitetsnivå? Metod En kvantitativ tvärsnittsstudie genomfördes med insamling av data genom en enkät. LÄS MER

  3. 3. Idrottslärares tolkningar av det centrala innehållet i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Fredrika Nordhöj; [2023]
    Nyckelord :Bernstein; Idrott och hälsa; idrottslärare; läroplansteori; ämnesdidaktik.;

    Sammanfattning : This study examines how physical education teachers interpret subject content in physical education and health through a mixed method. It combines a quantitative survey linked to the upper secondary school curriculum with qualitative interviews with four physical education teachers with diverse backgrounds. LÄS MER

  4. 4. An Application To Improve Music For People With Hearing Loss When Doing Sports

    Master-uppsats, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)

    Författare :Jonathan Josefsson; [2022]
    Nyckelord :HEARING AIDS; MUSIC; MUSIC EXPERIENCE; RUNNING; COCHLEAR IMPLANTS;

    Sammanfattning : It is well-known that many people like to listen to music when they are running,something that is not always available for people with hearing aids [1].The experience of music is not often taken into account when people have lostparts of their hearing, but music is in many ways important for the well-being[2]. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitetsnivå och motivation i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Louise Kvarforth; Lámis Wannersten; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Studiens syfte var att undersöka hur fysiskt aktiva elever från olika socioekonomiska områden är under undervisningen i idrott och hälsa (IDH) samt om motivation/tilltro till sin egen förmåga och fysisk aktivitet (FA) på fritiden kan ha ett samband med FA-nivå i ämnet IDH. Detta besvarades genom följande frågeställningar: (1) Finns det skillnader i FA-nivå under IDH undervisningen hos elever från områden med olika socioekonomisk status? (2) Ser skillnaderna i FA-nivå under IDH undervisningen olika ut för flickor och pojkar med olika socioekonomisk status? (3) Har den FA-nivån under IDH undervisningen något samband med motivation/tilltro till sin egen förmåga samt FA på fritiden? Metod: Deltagarna i studien bestod av 116 högstadieungdomar i åldrarna 14-15 år från två skolor placerade i två låga SES områden (64st) och en skola placerad i ett högt SES område (52 st). LÄS MER