Sökning: "språk assimilation"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden språk assimilation.

  1. 1. Platsanknuten konstnärlig gestaltning : vikten av att välja rätt plats för konst i det offentliga rummet

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Anna Backman; Sofie Laitamaa; [2022]
    Nyckelord :Landskapsarkitektur; offentlig konst; platsspecifik konst; tornedalsk konst; gestaltning; social hållbarhet; offentliga rummen; assimileringspolitik; minoritet; Tornedalen; tornedalingar; samverkan; samråd;

    Sammanfattning : Tornedalingar är en svensk minoritet från Tornedalen som ligger i norra Sverige. Under historien har minoriteten utsatts för en assimileringspolitik för att försvenska tornedalingar. Detta har framförallt påverkat användningen av deras språk, meänkieli. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarens arbete med musik som stöd för språkutveckling : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marijan Arwand; Madeleine Tell; [2022]
    Nyckelord :Kvalitativ metod; musik; språkutveckling; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur språkfrämjande arbete uttrycks i musikundervisning i förskolan. Studien utgår efter hur förskollärarna arbetar med musik i språkutvecklande syfte, hur musikundervisning utformas i verksamheten samt hur pedagogerna reflekterar på sina möjligheter att undervisa i musik utifrån egna kompetenser. LÄS MER

  3. 3. Förskollärarens arbete med musik som stöd för språkutveckling : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marijan Arwand; [2022]
    Nyckelord :kvalitativ metod; musik; språkutveckling; undervisning;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med studien är att undersöka hur språkfrämjande arbete uttrycks i musikundervisning i förskolan. Studien utgår efter hur förskollärarna arbetar med musik i språkutvecklande syfte, hur musikundervisning utformas i verksamheten samt hur pedagogerna reflekterar på sina möjligheter att undervisa i musik utifrån egna kompetenser. LÄS MER

  4. 4. Samspelets betydelse i förskolan : En studie om barns språkutveckling utifrån de sociala samspelen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sofie Stävås; Louise Rosenquist; [2022]
    Nyckelord :Socialt samspel; miljö; pedagoger; lekstrategi; emotionellstrategi; kommunikativstrategi; leken; språkutveckling; ackommodation; assimilation; närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan har under de senaste årtionden sett olika ut, från början ingick en snabb inblick av förskolan i grundskolans läroplan men vid slutet av 1990-talet fick förskolan sin egen läroplan. Enligt tidigare forskning förekommer en social språkmiljö i förskolan och för att främja språkmiljön finns det olika strategier förskollärare kan använda. LÄS MER

  5. 5. Nya möjlighetshorisonter : Ett livsvärldsperspektiv på lärande på sfi och i dess närhet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Martina Nordqvist; [2022]
    Nyckelord :Second language acquisition; adult learning; lifeworld; disjunctures; horizons of possibilities; Sweden; livsvärld; sfi; disjunctures; möjlighetshorisonter; vuxnas lärande; fenomenologi;

    Sammanfattning : The aim of this study is to expand our knowledge of the learning processes of an adult learner of Swedish as second language, in his different regional lifeworlds; family, friends, school and work. Based on a lifeworld approach to human existence and learning the study is grounded in Husserl’s contribution to phenomenology. LÄS MER