Sökning: "språk attityder"
Visar resultat 1 - 5 av 377 uppsatser innehållade orden språk attityder.
1. Den kulturella ryggsäcken : En jämförande studie av gymnasieelevers tillgång till kulturellt kapital och deras attityder till skönlitterärläsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Skönlitteratur och läsning är bärande delar av skolämnet svenska. Trots det minskar läsningenbland ungdomar i gymnasieåldern. Det gör att frågan kring gymnasieelevers attityder blirintressant att undersöka. LÄS MER
2. Vilka attityder till handskrift finns i en lärargrupp? : Intervjuer av lärare i mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Elever i dagens skola skriver allt mindre för hand i takt med att de digitala verktygen sedan 1980-talet gjorde sitt intåg och meningarna går isär om hur detta påverkar elevernas utveckling. En del menar att skrivandet kräver visuella och taktila stimuli som sker i kontakt med penna och papper för få den bästa läs- och skrivutvecklingen. LÄS MER
3. I lunchrummet ska man tala svenska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Flerspråkiga resurser är viktiga i hemtjänsten för att kunna möta alla brukare. Syftet med studien är att utreda flerspråkig hemtjänstpersonals attityder till flerspråkiga resurser i arbetet. Detta undersöks genom en enkät. LÄS MER
4. Hej, tja, salam: En sociolingvistisk studie om kunskaper och attityder gentemot det arabiska språket hos icke-arabiskatalande ungdomar i Göteborg
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Jag undersöker i vilken utsträckning som Sveriges näst största språk sett till antalet förstaspråkstalare tagit plats bland ungdomar i mitt lokalsamhälle. Till hjälp har jag utformat två frågeställningar som rör språkkunskaper och attityder till arabiskan. LÄS MER
5. Pojkars och flickors prestationer i klassrummet : En kvalitativ genusstudie om lärares arbete med läs- och skrivutveckling samt deras uppfattningar om skillnader och likheter mellan kön med fokus på läs- och skrivutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Denna studie tar avstamp i den tidigare litteraturstudien Utveckling i skriftspråk i svenskämnet, som undersökte om elevers attityder skilde sig beroende på deras kön, och om detta påverkade deras skrivutveckling och vidare deras resultat och betyg. För att fördjupa den tidigare skrivna litteraturstudien avser denna studie att finna svar på hur lärare upplever pojkars prestationer, hur de arbetar med att skapa ett lärande klimat och om lärare anser att de behandlar pojkar och flickor olika. LÄS MER