Sökning: "språk bildskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden språk bildskapande.

  1. 1. Språkstimulerande undervisning i förskolan : En kvalitativ studie och vilka undervisningsstrategier förskollärare använder för att stimulera barns språk genom skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Björklund; Tina Hornvall; [2022]
    Nyckelord :Children´s literature; emergent literacy; sociocultural perspective; language development and teaching.; Barnlitteratur; social språkmiljö; sociokulturella perspektivet; språkutveckling och undervisning.;

    Sammanfattning : In this study, we present the different teaching strategies that participating preschool teachers describe that they use to stimulate and develop children's language through fiction. We will present what factors influence the selection of fiction at the preschool. LÄS MER

  2. 2. Lånad fantasi : Förskollärares uppfattning av barns bildskapande som språkfrämjandeverktyg i förskolans undervisning

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Kedborn; [2021]
    Nyckelord :Barns bildskapande; barns språk; undervisning; samspel; fantasi; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare uppfattar betydelsen av barns bildskapande (teckna, måla, lera mm.) för barns språkutveckling samt om och i så fall hur förskollärare använder sig av bildskapande som språkfrämjandeverktyg i sin undervisning. LÄS MER

  3. 3. Bildskapandets roll i svenskämnet - från lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fanny Lövendahl Ekdahl; [2019]
    Nyckelord :bildskapande; bildstöd; estetiska uttrycksformer; multimodala uttrycksformer; språkutveckling; ämnesintegrerat;

    Sammanfattning : Intresset för denna studie och för bildskapande har vuxit fram genom egna erfarenheter och från tidigare forskning som jag har tagit del av. Den forskning som jag har tagit del av visade att bildskapande kan vara språk- och kunskapsutvecklande samt att det är en del av ett multimodalt lärande (Borgfeldt & Lyngfelt, 2017; Dahlbäck, 2017; Häikiö, 2007). LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ observationsstudie om barns estetiska språkande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Nina Muskos; [2019]
    Nyckelord :estetiskt skapande; förskola; Reggio Emilia; hundra språk;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bidraga med en ökad kunskap kring hur barns estetiska språkande kan framkomma i ett ateljéarbete. Samt att synliggöra hur processen och meningsskapandet i barns estetiska bildskapande kan uttryckas. Studien genomfördes som en kvalitativ observationsstudie. LÄS MER

  5. 5. Små barns bildskapande i förskolan

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Winberg; [2017]
    Nyckelord :Bildskapande; pedagogers förhållningssätt; skapande miljö; små barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få ökad kunskap om förskolemiljöns betydelse och förskollärarens förhållningssätt till, och syn på små barns bildskapande i förskolan. Det är en kvalitativ undersökning där sju förskollärare på två olika förskolor i samma kommun i Norbotten intervjuats skriftligt via e-post. LÄS MER