Sökning: "språk fenomenologi"
Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden språk fenomenologi.
1. Att vara en bro : En kvalitative intervjustudie om skolsköterskors upplevelser av samverkan med BVC sjuksköterskor för barn med fetma
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Fetma är en kronisk sjukdom och är ett stigande folkhälsoproblem internationellt och nationellt. Tidig upptäckt och förbyggande åtgärder har betydelse för deras hälsa. LÄS MER
2. Dans i förskolans planerade undervisning : En intervjustudie om hur förskollärares erfarenheter påverkar undervisningen
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Dans är en estetisk uttrycksform, ett estetiskt ämne och ett språk och har därmed en betydelsefull del i barns uttryckande och utveckling och är en del av de ämnesområden som förskolan ska arbeta med. Med utgångspunkter i Lindqvist och Pastorek Gripsons (2021) artikel så kommer denna studie fördjupa sig i dansen i den planerade undervisning, utifrån förskollärarnas beskrivning med hjälp av intervjuer. LÄS MER
3. Molnen över Metapontion av Eyvind Johnson : - om att bearbeta och gestalta minnen -
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Eyvind Johnson publicerade romanen Molnen över Metapontion 1957. Romanen är en komposition av sammanvävda berättelser, där minnen och erfarenheter från olika tider - Antiken och 1900-talet - försöker gestalta vad det innebär att vara människa. LÄS MER
4. Nya möjlighetshorisonter : Ett livsvärldsperspektiv på lärande på sfi och i dess närhet
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : The aim of this study is to expand our knowledge of the learning processes of an adult learner of Swedish as second language, in his different regional lifeworlds; family, friends, school and work. Based on a lifeworld approach to human existence and learning the study is grounded in Husserl’s contribution to phenomenology. LÄS MER
5. Att bereda för kollegialt lärande i en skola som förändras : En fenomenologisk studie om utländska lärares upplevelser av kollegialt lärande
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Centrum för HumanIT (from 2013)Sammanfattning : Den svenska lärarkåren har förändrats under de senaste åren. Fler lärare med olika utbildningsbakgrund har börjat arbeta i den svenska skolan. Detta skapar nya utmaningar för rektorn som den pedagogiska ledaren att leda och skapa förutsättningar för det kollegiala lärandet bland skolans pedagoger. LÄS MER