Sökning: "språk i förskolan : socialsemiotiska teorin"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden språk i förskolan : socialsemiotiska teorin.

  1. 1. TAKK för en hjälpande hand : En kvalitativ studie om pedagoger i förskolan och deras arbete med Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elina Eklund; Alexandra Hegg; Christin Johansson; [2016]
    Nyckelord :förskola; kommunikation; socialsemiotik; språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : InledningTecken som alternativ och kompletterande kommunikation, TAKK, är ett sätt för pedagoger att förstärka det verbala språket. Det bidrar till barns språkutveckling då barn får ytterligare en möjlighet att förstå och kunna uttrycka sig. Studien utgår från den sociokulturella teorin och den socialsemiotiska teorin. LÄS MER

  2. 2. Användningen av barnlitteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Karolina Petersson; [2015]
    Nyckelord :Barnlitteratur; förskolan; förskollärare; språkutveckling; socialsemiotik; meningsskapande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en bild av hur några förskollärare uppfattar barnlitteratur som socialsemiotisk resurs, det vill säga meningsskapande resurs, i förskolans verksamhet. Studiens centrala aspekter fokuserar på barnbokens inflytande på barns språkutveckling samt hur några förskollärare uppfattar att barnboken kan användas i barns språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Konstitutionen av barnet som subjekt i visuell dokumentation. Förskollärares beskrivningar av barns filmspråk

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Olsson; [2014]
    Nyckelord :Pre-school; children; pre-school teachers; subjectivity; documentation; filmlanguage; socialsemiotics; meaningmaking; symbolic; culture; education; ideologies;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra konstitutionen av barnet som subjekt i förskollärares beskrivningar av barns filmspråk. Teorin är tvärdisciplinär med kulturella, socialsemiotiska och filmteoretiska utgångspunkter. De respondenter som ingår i urvalsgruppen är åtta förskollärare. LÄS MER