Sökning: "språk i marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden språk i marknadsföring.

  1. 1. ”Kvinnokroppen. Så stark och livskraftig, samtidigt så väldigt omdebatterad” En kvalitativ diskursanalys av marknadsföring genom ett postfeministiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jennie Hansen Römer; Therese Clausson; [2023]
    Nyckelord :postfeminism; diskursanalys; varufeminism; digital marknadsföring; femvertising; varumärkesaktivism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa diskursanalys är att studera hur feministiska diskurser framträder i porträtteringen av kvinnor i västerländsk reklam. Studien syftar till att bidra med kunskap om hur feministiska diskurser påverkar digital marknadsföring samt att bidra med kunskap till forskningsområdet varufeminism och varumärkesaktivism. LÄS MER

  2. 2. En bild säger mer än tusen ord : En kvalitativ studie om vad som väcker konsumenters intresse på Instagram

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Amanda Alvberg; [2022]
    Nyckelord :Visual elements; interior design images; interior design companies; Instagram; rhetoric; Visuella element; inredningsbilder; inredningsföretag; Instagram; retorik;

    Sammanfattning : Sociala medier är ett fenomen som växer sig större och blir alltmer förekommande världen över. En av de mest använda plattformarna är Instagram där människor genom bilder kan dela med sig av sin vardag och där företag får chansen att sprida sitt varumärke genom en visuell kommunikation. LÄS MER

  3. 3. Barnfantasy och vuxenfantasy? : en studie av tre fantasy-böckers presentation i deras barnversion och vuxenversion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Sofia Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :Marknadsföring; omslag; målgrupp; språk; förlag; genre; fantasy; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to analyze and compare three books’ children and adult editions, in an attempt to enable a discussion about the book publishing companies marketing strategies of the separate target audiences. The literature chosen is Harry Potter and the prisoner of Azkaban, The Chronicles of Narnia (The Lion, the Witch and the Wardrobe and the collection book), and Insurgent, part two of the Divergent series. LÄS MER

  4. 4. ”That’s what’s going to keep Apple, Apple, as if we keep us, us.” - En diskursanalys av Apples framställning av produkten iPhone

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Nils Larsson; [2018]
    Nyckelord :iPhone; materialism; konsumentbeteende; retorik; marknadsföring; varufetischism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar titta närmare på den diskurs som karaktäriserar retoriken från Apple Incorporation i de sammanhang där företaget introducerar nya modeller av iPhones. Sju olika officiella iPhone-presentationer av Apple, från den första iPhone någonsin 2007 till den senaste lanseringen av iPhone X 2017, har analyserats i termer av vilken typ av språk, argument och retoriska verktyg som används för att appellera till sina potentiella kunder. LÄS MER

  5. 5. Att anpassa eller inte? : En kvalitativ studie om butikskommunikationen anpassas till ett lands kultur

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Evelina Andersson; Linda Hedlund; Hanna Skoglund; [2016]
    Nyckelord :Visual merchandising; Culture; Culture of Sweden; Adaptation; Geert Hofstede; Hofstedés cultural dimensions; Butikskommunikation; Kultur; Kultur i Sverige; Anpassning; Geert Hofstede; Hofstedés kulturdimensioner;

    Sammanfattning : Titel: Att anpassa eller inte?  En kvalitativ studie om butikskommunikationen anpassas till ett lands kultur.   Problemställning: Examensarbetet är inriktad på följande problemställning: Hur är butikskommunikationen anpassad till kulturen i Sverige. LÄS MER