Sökning: "språk i sagor"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden språk i sagor.

  1. 1. LA REPRESENTACIÓN DE LA MUJER EN “VAMPIRO”, “EL ALMOHADÓN DE PLUMAS” Y “THANATOPIA” Un análisis de tres cuentos góticos

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Julia Björkroth; [2022-08-12]
    Nyckelord :Hispanic literature; Women’s role; Emilia Pardo Bazán; Horacio Quiroga; Rubén Darío;

    Sammanfattning : Under 1800-talet fanns det ett begränsat antal modeller för kvinnor, både i vardagen och i litteraturen, och dessa modeller har blivit symboliska för de kvinnliga karaktärerna i den gotiska litteraturen. Modellerna är återkommande i ett stort antal verk men det är dock inte säkert att en karaktär enbart passar i en specifik modell, utan det kan hända att vissa skrider mellan två eller fler. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares syn på högläsning som undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang om att organisera och använda högläsning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Melin; Sofia Vipsjö; [2022]
    Nyckelord :högläsning; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie avser att få en djupare inblick i hur förskollärare väljer att arbeta med högläsning i sin undervisning. I förskolans värld är högläsningen ett verktyg som bidrar till språkutveckling, relationsskapande och ämneskunskap. LÄS MER

  3. 3. “Barnen ska kunna sätta sig in i varandras situationer” : Hur förskollärare främjar flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hansson Linnéa; Krayem Mariam; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; interkulturellt arbete; intervjuer; modersmål; Polyglutt; sociokulturell teori; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare arbetar för att främja flerspråkiga barns språkutveckling. I vår studie utgår vi från två teorier, den sociokulturella och den interkulturella teorin. Fyra gruppintervjuer har genomförts med tio förskollärare. Under intervjuerna ville vi få svar på våra tre frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Alla barn är flerspråkiga!  En intervjustudie om förskollärares uppfattningar och förutsättningar för flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Muna Bashir Abshir; Farhio Yusuf Nur; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskollärare; Förskolan; Transspråkande; Modersmål.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Syftet med detta examensarbete är att undersöka förskollärarnas förhållningssätt och förutsättning i arbetet med flerspråkighet. Empirin har samlats in med hjälp av kvalitativa intervjuer med förskollärare. Intervjuerna genomfördes i två kommuner (Tierp och Husby i Stockholms kommun). LÄS MER

  5. 5. “Alla trodde att superhjälten var en kille” : En multimodal diskursanalys om hur normer om genusskildras i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Alice Jenderman; Eleonore Johansson; [2021]
    Nyckelord :Genus; könsnormer; stereotyper; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Bakgrund Redan tidigt i små barns liv lär de sig vad som är lämpligt beteende utifrån deras kön, vilket är en följd av konstruerade könsnormer. Barn lär sig inte enbart vad som är lämpligt beteende hemifrån utan även i skolan och genom olika medier (Eriksson & Gottzén, 2020, s. 21, 25). LÄS MER