Sökning: "språk jämförelse mellan svenska och arabiska"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden språk jämförelse mellan svenska och arabiska.

  1. 1. Comparison between the SiP-test (Situated Phoneme test) and conventional Swedish SIN (TiB)-test (Speech in Noise Test). : An experimental comparison of two methods for speech perception in people with Arabic as mother tongue.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Elpida Saridou; [2023]
    Nyckelord :Speech perception; speech recognition test; speech in noise test; speech test; Swedish speech perception test; situated phoneme test; non-native; bilingualism;

    Sammanfattning : Background: The difficulties for people to understand and perceive speech in second languages in the presence of background noise is well documented in the literature. Similar difficulties have been reported in bilinguals. LÄS MER

  2. 2. Läromedel i arabiska som modersmål - En studie av två skolböcker i ämnet i årskurs 4-6 ur lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Abbas Kalkali; [2022-03-22]
    Nyckelord :Arabiska språk; kultur och identitet; Modersmålsundervisning; läromedel; läroböcker;

    Sammanfattning : Syfte med detta arbete är att jämföra två läroböcker i arabiska för åk 4, en som är publicerad i Jordanien “Lugatuna l-arabiytu” Vårt arabiska språk och en som är publicerad i Sverige ”Al-arabiya lugati“ mitt språk är arabiska. Arbetet avser att analysera och jämföra innehållet mellan några texter i dessa läroböcker med avseende på hur väl de följer de svenska styrdokumenten i åk 4-6. LÄS MER

  3. 3. Introduktion av karaktärer vid berättande hos flerspråkiga svensk-arabisktalande barn med respektive utan språkstörning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Pascale Wehbe; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; narrativ förmåga; karaktärsintroduktion; språkstörning; MAIN; CLT;

    Sammanfattning : Inom det kliniska arbetet för logopeder finns det behov av fler riktlinjer och bedömningsmaterial för att kunna bedöma flerspråkiga barn. Därför finns det även behov av mer forskning gällande flerspråkiga barns språkutveckling och mer information om flerspråkigabarn med språkstörning. LÄS MER

  4. 4. Väpnad eller väpnat jihad? Svår eller svårt sudoku? En undersökning av genustilldelningen hos ett antal icke-engelska importord i svenskan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anders Johansson; [2015-10-23]
    Nyckelord :genus tilldelning ; importord; svenska;

    Sammanfattning : Detta arbete består i en kvalitativ undersökning av svensk genustilldelning hos ett mindre antal ord, sammanlagt 25, importerade från arabiska, franska, italienska, japanska och kinesiska mellan ca 1982–2008. Materialet undersöks på grundval av semantiska och formella (fonologiskmorfologiska) genuskriterier samt tidigare forskning om engelska importord i svenskan. LÄS MER

  5. 5. Perception och produktion av intonation och rytm hos barn med flerspråkig bakgrund : Testning med ITAP

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Maja Bjuggren; Emmy Hadvall; Linda Nordenberger; [2010]
    Nyckelord :prosodi; barn med flerspråkighet; icke-språkligt test; ITAP; perception; produktion;

    Sammanfattning : Prosodi varierar mellan olika språk och innefattar det talade språkets rytm, melodi och dynamik. Flerspråkighet blir allt vanligare i det svenska samhället, vilket gör det viktigt att studera flerspråkighet ur ett logopediskt perspektiv. LÄS MER