Sökning: "språk kommunikation matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 154 uppsatser innehållade orden språk kommunikation matematik.

  1. 1. Transdisciplinärt lärande med och genom estetiska uttrycksformer Ett utvecklingsarbete om att använda sig av estetiska uttrycksformer i undervisning av andra ämnesområden i förskolan Namn Lena

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lena Jonsson; Jennie Johansson; [2024-02-29]
    Nyckelord :lärandeobjekt; pedagoger; estetiska uttrycksformer; transdisciplinärt lärande; utvecklingsarbete; aktionsforskning; förskola;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt pedagogers medvetenhet och kompetens kring estetiska uttrycksformer i ett transdisciplinärt lärande. Detta innebär att använda sig av till exempel dans, musik, drama och bild som en metod för att undervisa i andra ämnen. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares möjligheter att skapa tillfällen för lärande i den fria leken inomhus

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Josefine Wintell; Somayyeh Arzani; [2024-02-29]
    Nyckelord :Fri lek; lärande; förskollärare; intersubjektivitet; stöttning; lekresponsiv undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur det kan se ut när förskollärare möter barn i den fria leken med fokus på lärandet. Med detta syfte som utgångspunkt så används tre olika frågeställningar; 1. På vilka sätt sker förskollärares deltagande i den fria leken? 2. LÄS MER

  3. 3. Lässvårigheters påverkan vid arbete med matematiska textuppgifter : En studie baserad på lärares samtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Svanström Blomdahl; Emil Jendefors; [2023]
    Nyckelord :Matematik; textuppgifter; matematiska förmågor; lässvårigheter; diskurs; verktyg; språklig förändring.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa forskningsstudie grundas i tidigare systematiska litteraturstudie. Aktuell studie syftar till att undersöka lärares arbete med elever i svårigheter vid arbete med matematiska textuppgifter. LÄS MER

  4. 4. När orden inte räcker till : En studie om olika representationsformers betydelse för att synliggöra matematiken i grundskolans matematikundervisning

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Rehnberg; Olsson Kerstin; [2023]
    Nyckelord :konkret material; matematikundervisning; representationsformer; räknemetoder och taluppfattning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att få mer kunskap om hur lärare kan synliggöra matematiken i sin undervisning i grundskolan, med hjälp av olika representationsformer. Vi valde semistrukturerade intervjuer som metod och 12 legitimerade och verksamma lärare deltog. LÄS MER

  5. 5. Lärares arbete med matematiska begrepp : En kvalitativ studie om hur matematiklärare använder och säger sig använda ett matematiskt språk i undervisningen för att främja elevernas begreppsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sanna Brännström; [2023]
    Nyckelord :Matematik; begreppsförståelse; matematiskt språk; kommunikation; PCK;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att belysa hur lärare använder ett matematiskt språk i undervisningen samt vad som främjar elevernas förståelse för matematiska begrepp enligt verksamma lärare. För att få svar på dessa frågeställningar baserades studien på en kvalitativ forskningsansats, observationer och semistrukturerade intervjuer med fem verksamma 4 - 6 lärare som undervisar i ämnet matematik har utförts. LÄS MER