Sökning: "språk lut"

Visar resultat 1 - 5 av 328 uppsatser innehållade orden språk lut.

  1. 1. Hur kan lärarna göra SO-ämnet mer inkluderande för nyanlända?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ranna Ali; Zahraa Ali; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; nyanlända elever; föräldrasamverkan; SO-undervisning; samhällsorienterade ämnen; språkutveckling;

    Sammanfattning : I vår forskningsöversikt vänder vi oss snarare till pedagogerna och blivande pedagogerna i åk F-3.Vårt syfte med kunskapsöversikten är att besvara våra frågor om hur man kan skapa en mer inkluderande SO-undervisning för nyanlända elever samt diskutera hur relationen mellan hemmet och skolan kan påverka deras inlärning i SO-ämnet. LÄS MER

  2. 2. Problemlösning : En litteraturstudie om elevers svårigheter med textuppgifter i matematik.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Veronica Kallio; Lisa Jönsson; [2014]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; textuppgifter; svårigheter; språk; lärare;

    Sammanfattning : Med denna studie är syftet att undersöka vad forskningen säger om vilka svårigheter som kan uppstå när elever arbetar med textuppgifter. Studien är grundad på tre forskningsfrågor som handlar om vilka svårigheter som kan uppstå för elever i mötet med textuppgifter, vilken betydelse språket har och hur man som lärare kan hjälpa till. LÄS MER

  3. 3. I färd med att erövra språket : -effekterna av genrepedagogisk undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Elaine Rolfsson; Mathilda Klitte Lundgren; [2014]
    Nyckelord :Effekter; Genrepedagogik; SFL; Sydneyskolan; Undervisning;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie undersöker vad genrepedagogiken och/eller SFL kan ge.Syftet med studien är att undersöka vilka effekter genrepedagogiken och/eller SFL ger utifråndet som kallas för Sydneyskolan. Studier som inkluderas är både nationella och internationellaoch undersöker både första- och andraspråksundervisning. LÄS MER

  4. 4. Music in preschool - a qualitative study of teachers use of music in preschool

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Arzu Tufekcioglu; Sinik-Panic Duska; [2014]
    Nyckelord :Musik; förskolan; Pedagog; Språk;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att synliggöra förskolepedagogers inställning till och användande av musik som ett pedagogiskt redskap i förskolan. För att samla relevanta empiriska data har vi använt intervju och observation som metoder. Urvalsgruppen består av 6 pedagoger från två förskolor. LÄS MER

  5. 5. När språket stör snarare än stödjer (When language disturbs rather than supports)

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Agneta Petersson; [2014]
    Nyckelord :appropriering; arbetsmetod; mediering; metakognition; motivation; språkstörning; verbal dyspraxi;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractElever med språkliga svårigheter utgör en sammansatt och svårdiagnostiserad grupp. En språkstörning får konsekvenser för tankeutveckling, minne, lärande och läsförståelse. LÄS MER