Sökning: "språk makt skola"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden språk makt skola.

  1. 1. ”I framtiden kanske det kommer. Jag blir som svensk.” : En studie om narrativa identiteter och språkutveckling hos fyra eritreaner på sfi.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Martina Nordqvist; [2020]
    Nyckelord :Identity; second language education; narrative; repertoire; language practices; race; identitet; etnopoetisk metod; repertoar; språkpraktiker; makt; narrativ;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur fyra sfi-studerande (svenska för invandrare) av eritreanskt ursprung upplever sin egen språk- och identitetsutveckling genom sina egna livsberättelser. Materialet har insamlats via djupintervjuer och ett fokusgruppsamtal, transkriberats enligt etnopoetisk metod och sedan analyserats utifrån ett etnografiskt-narrativt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Att styras genom krav på ständig utveckling : En diskursanalytisk studie av Sveriges Kommuner och Landstings konstruktioner av lärare

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Annika Morén; [2019]
    Nyckelord :Lärare; lärarkonstruktioner; konstruktioner; socialkonstruktionism; diskursanalys; kritisk diskursanalys; diskursteori; Fairclough; Laclau och Mouffe; makt; språk; myndighet; intresseorganisation; arbetsgivarorganisation; skola; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att kartlägga och söka kunskap om vilka föreställningar om lärare som finns representerade inom intresse- och arbetsgivarorganisationen SKL så som de kommer till uttryck i deras utgivna texter, samt att försöka förstå dessa ur ett diskursanalytiskt maktperspektiv. Genom att genomföra en diskursanalys utifrån såväl Faircloughs som Laclau och Mouffes teorier kunde nodalpunkten utveckling identifieras, vilken sedan studerades utifrån vilken innebörd den gavs i förhållande till ett antal olika aktörskategorier kopplat till skolan. LÄS MER

  3. 3. Lika barn leka bäst? : en kritisk diskursanalys av Sverigedemokraternas skildring av nyanlända elever inom den svenska skolan

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Ebba Lagerfelt; [2017]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; Fairclough; invandringspolitik; nyanlända elever; Sverigedemokraterna; språkets makt; etnisk maktordning; Mänskliga rättigheter; Human rights; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att kritiskt granska huruvida Sverigedemokraterna redogör för invandringens påverkan i skolan. För att nå målet med studien undersöks skildringen av nyanlända elever utifrån utvalda artiklar från partiets tidskrift SD-Kuriren. LÄS MER

  4. 4. Bra verksamheter ska bada i barns hundra språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ola Sjöberg; Joakim Åberg; [2016]
    Nyckelord :fritidshem; nyanlända barn; integrering;

    Sammanfattning : Nyanlända barns mottagande i skolan framhålls som ett bristfälligt forskningsområde (Bunar, 2015). Ämnet är av högaktuell relevans för att alla barn i svensk skola och fritidshem ska ha likvärdiga förutsättningar. LÄS MER

  5. 5. Skolattacken i Trollhättan : en kritisk diskursanalys av SVT och Expressens rapportering

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Hanna Rading; Diana Sarbast; [2016]
    Nyckelord :diskurs; hegemoni; konsensus; förövare; offer; skolmiljö; Trollhättan; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att kritiskt granska hur svensk media har rapporterat om den rasistiska skolattack som skedde den 22:a oktober år 2015 där tre personer gick bort och en person blev allvarligt skadad på Kronans skola i Trollhättan. Vi har valt att analysera artiklar från SVT, en Public service kanal, och Expressen, en kommersiell kanal, för att få en större förståelse för de likheter och skillnader som kan återfinnas i materialet. LÄS MER