Sökning: "språk mellan manliga och kvinnliga"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden språk mellan manliga och kvinnliga.

  1. 1. En kritisk diskursanalys av romantikens författare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Linnéa Lindquist; Felicia Palm; [2023]
    Nyckelord :diskurs; författare; kritisk diskursanalys; kvinnofack; läromedel; patriarkat;

    Sammanfattning : Denna kritiska diskursanalys syftar till att undersöka beskrivningar av några manliga respektive kvinnliga författare i tre valda läromedel för svenskundervisningen på gymnasiet, samt jämföra läromedlen emellan. Läromedlen vi analyserat är Språket och berättelsen 2, Svenska 2 Helt enkelt och Punkt. Litteraturhistoria. LÄS MER

  2. 2. Ungdomars talspråk : Analys av unga mäns och kvinnors samtal i könshomogena grupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Andreea-Diana Roman; [2023]
    Nyckelord :språk; kön; tentative language; diskurspartiklar; samtal;

    Sammanfattning : Manligt och kvinnligt språk är ett område som har diskuterats och undersökts under en längre period. Forskning har tidigare påvisat en förekomst av språkliga skillnader kopplade till språkbruk, ordförråd och attityder mellan män och kvinnor. LÄS MER

  3. 3. Kvinnligt och manligt i genombrottslitteraturen : En korpusstudie av representationen av kön i romandialog 1830–1930

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Emma Aronsson; [2023]
    Nyckelord :Det moderna genombrottet; författarkön; könsroller; romandialog.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att öka förståelsen för hur könsroller representeras i dialogerna i romaner kring det moderna genombrottet. Materialet utgörs av korpusar baserade på tolv romaner utgivna mellan 1830 och 1930, sex skrivna av kvinnliga författare och sex av manliga. LÄS MER

  4. 4. Genus och identitet i fokus vid skönlitterär läsning : En systematisk litteraturstudie om litteratursamtal som medel för att behandla genus och identitet i gymnasieskolans svenskundervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Sara Strand; [2023]
    Nyckelord :Svenskundervisning; skönlitteratur; genus; jämställdhet; normer; identitet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur litteratur väljs och används som utgångspunkt för samtal om normer, genus och identitet i svenskundervisningen. Studien undersöker vad tidigare forskning förmedlar angående förhållandet mellan texten och eleven. LÄS MER

  5. 5. Legitimeringar av författarurval : En läromedelsanalys av tre läromedel i svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kajsa Helleskog; Saga Hamid; [2023]
    Nyckelord :gymnasiet; identifikation; igenkänning; kritisk diskursanalys; legitimering; litteratururval; läromedel; läromedelsanalys; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att skapa kunskap om hur representativt litteratururvalet är och vilka författare som inkluderas i läromedel i svenska 2. Vi analyserar hur författarna framställs och hur inkluderandet av dem legitimeras. LÄS MER