Sökning: "språk naturkunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden språk naturkunskap.
1. Bildstöd i svenskundervisningen – enbart inkluderande eller även språkutvecklande? Lågstadielärares syfte med sin användning av bildstöd i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilket eller vilka syften lågstadielärare beskriver att de använder bildstöd i svenskundervisningen samt om de använder det som en inkluderande respektive språkutvecklande resurs. Litteratur och forskning framställer bildstöd som ett verktyg för att tydliggöra språk genom att erbjuda en visuell förståelse. LÄS MER
2. En kvalitativ studie om ämnesundervisningen av nyanlända elever på språkintroduktionsprogram på gymnasieskolan Hur uttrycker sig lärare om undervisning av nyanlända elever?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Den övergripande frågeställningen för denna studie handlade om lärares egna beskrivningar av sin undervisning av nyanlända. Mer specifikt undersökte vi hur lärarna uttrycker att de arbetar för att få de nyanlända eleverna behöriga till nationella program och yrkesutbildning. LÄS MER
3. Skapande verksamhet : En studie om pedagogers reflektioner kring skapande verksamhet och dess betydelse för barns utveckling och lärande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : SammanfattningI denna uppsats studeras förskollärares uppfattningar om skapande verksamhet och dessbetydelse för barns utveckling och lärande i förskolans pedagogiska arbete. Studien baseras på definitionen av begreppet skapande. LÄS MER
4. Svåra läroböcker? : Läsbarhet i gymnasieläroböcker i naturkunskap och samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka läsbarheten i sex läroböcker som är anpassade eller skrivna för 2011 års läroplan. Avsikten är att undersöka om och hur läsbarheten i läroböcker i naturkunskap och samhällskunskap skiljer sig åt, samt att ta reda på vilken av läroböckerna som är svårast att förstå utifrån lix, ovix respektive enkel och full nominalkvot. LÄS MER
5. Att arbeta med musik i förskolan : En enkät- och intervjustudie om musik som ett didaktiskt verktyg för lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Music is not mentioned to a large extent in the curriculum for Swedish preschools (National Agency, 2016). Preschool teachers don’t have any guidelines to relate to in their planning and implementation of music activities. This creates a complexity when working with music. LÄS MER