Sökning: "språk och begrepp observation"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden språk och begrepp observation.

  1. 1. Estetiken kan bidra till roligare matematikundervisning : En kvalitativ studie om hur elever reagerar på estetik och hur estetiska lärprocesser kan utveckla elevers förståelse för multiplikationens innebörd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Jenny Persson; Malin Ohlson; [2021]
    Nyckelord :Matematikundervisning; estetik;

    Sammanfattning : Bakgrund Det står i läroplanen att eleverna ska få bildning utifrån bland annat estetiska och sinnliga aspekter. Trots detta visar forskning att detta sker med begräsning i dagens skolor. LÄS MER

  2. 2. ”Börja utifrån elevernas erfarenheter”: En fallstudie om två lärares arbetsmetoder kring ämnesspråk i SO-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Susanna Ochwa-Echel; Josefine Nilsson; [2021]
    Nyckelord :ämnesspråk; ämnesspecifika begrepp; register; stöttning; SO-ämnen;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att se hur två F-3 lärare på två olika skolor i Malmö arbetar med ämnesspråk i SO-ämnena. Vi har utgått från den systemisk-lingvistiska teorin då den handlar om hur språk används utifrån kopplingen mellan språkvetenskap och en etnografisk syn på världen. LÄS MER

  3. 3. Tal och gesters samverkan i undervisningen : En empirisk studie på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Carina Arvidsson; [2020]
    Nyckelord :iconic gestures; metaphoric gestures; deictic gestures; beat gesture; primary school; ikoniska gester; metaforiska gester; deiktiska gester; rytmiska gester; lågstadium;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka sambandet mellan tal och gester utifrån lärares resonemang och språkbruk i klassrummet. Studien utgår från ett förkroppsligande perspektiv där begreppen deiktiska gester, metaforiska gester, ikoniska gester och rytmiska gester återfinns. LÄS MER

  4. 4. Språket och musiken - en duo att räkna med : En studie om musik som ett verktyg för språkutveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Forsberg; Lööv Elin; [2020]
    Nyckelord :Musik; sociokulturellt perspektiv; enkät; observation; språkutveckling; förskola; barnskötare; förskollärare.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barnskötare och förskollärare upplever att musik kan vara ett verktyg för språkutveckling samt hur de arbetar med musik som ett redskap för språkutveckling i förskolan, Studiens deltagare är endast barnskötare och förskollärare, dessa benämns även som pedagoger. Till grund för studien formuleras två forskningsfrågor. LÄS MER

  5. 5. PODD i interaktion : - En samtalsanalytisk fallstudie av interaktion med AKK

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Julia Bergstrand; Julia Contreras; [2019]
    Nyckelord :Augmentative and Alternative Communication AAC ; Cerebral Palsy; Pragmatic Organized Dynamic Display PODD ; Conversation Analysis; Interaction; Conversation; Communicative Project; Social Action; Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; Cerebral Pares; Pragmatisk Organiserad Dynamisk Display PODD ; Conversation Analysis; interaktion; samtal; kommunikativa projekt; social handling;

    Sammanfattning : ABSTRACT Background: A language is an individual tool for stimulating and organizing concepts and thinking. Through a language, the individual is also given opportunities to understand the outside world and himself. LÄS MER