Sökning: "språk och film"
Visar resultat 11 - 15 av 154 uppsatser innehållade orden språk och film.
11. En utvärdering av tjänster för taligenkänning och textsammanfattning och möjligheter att skapa undertexter i filmer.
M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistikSammanfattning : Att skapa undertexter till filmer är idag ett hantverk som är en tidskrävande process. Företaget Firstlight Media textar cirka 200 filmer per vecka helt manuellt och var av en film tar cirka 4–6 timmar att färdigställa. Skulle man kunna automatisera delar av processen för att undertexta filmer finns det möjlighet att spara resurser. LÄS MER
12. "For the fifty-eleventh time" : Examining cross-linguistic properties of hyperbolic numerals and quasi-numeral expressions through parallel text extraction
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : In some languages, vague and exaggerated quantities can be represented using certain conventionalised numeral expressions with cross-linguistically varying values, such as Danish hundredesytten "117". Hyperbolic quantities can also be expressed using other quantifier expressions (such as English zillion) which, while they do not denote a specific numerical value, have both structural and functional similarities with exact numerals. LÄS MER
13. Språklig variation i skolan : En kvalitativ studie om hur film kan användas i skolan i arbete med sociolekter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Sociolingvistik i skolan, i synnerhet språklig variation, har en liten del i svenskundervisningen. Uppsatsen syfte var att undersöka hur språklig variation, yrke, utbildning, bostadsort och etnicitet används i gestaltning av karaktärer i filmen Suedi (Viaplay 2021) och vilken potential filmen har i svenskundervisningen på gymnasiet. LÄS MER
14. En genusstudie om språkval och könsroller : En komparativ analys av modern i Moa Martinsons Mor gifter sig och Ivar Lo-Johanssons Bara en mor
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : .... LÄS MER
15. A Study of Teachers’ Perspective on Use of Visual Aid in English Education in Primary School, Year 1-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : People have need for different aid supporting them when learning a foreign language and most of us benefit from the use of more than one aid. Teachers offer a variety of techniques when teaching English, to ensure that as many pupils as possible are able to assimilate English education. LÄS MER