Sökning: "språk och film"

Visar resultat 21 - 25 av 154 uppsatser innehållade orden språk och film.

  1. 21. Att använda videobaserad kommunikation för att främja ökad sortering och återvinning av matavfall : En studie som ger förslag på hur Södertäljekommun kan nå ut till alla kommuninvånare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Reeta Maqadesi; [2021]
    Nyckelord :behavior; food waste; knowledge; Södertälje municipality; video-based communication; will; beteende; kunskap; matavfall; Södertälje kommun; videobaserad kommunikation;

    Sammanfattning : Genom att öka resurshushållningen i livsmedelskedjan minskar människans belastning på miljön. Att öka utsortering och återvinningen av matavfall är ett sätt att bidra med ökad resurshushållning inom livsmedelskedjan. För att uppnå detta krävs människors samverkan. LÄS MER

  2. 22. “Pippi är ju inte en blyg liten tjej direkt” : En kvalitativ studie om pedagogers hanterande av könsnormer i förskolans digitala medieutbud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Angelika Kjellin; Emma Nilsson; [2021]
    Nyckelord :förskola; genus; genusperspektiv;  könsnormer;  film; media; digital kompetens;

    Sammanfattning : Idag har digitala medier i form av strömmad film och serier en given plats i förskolans verksamhet. Men vilka bilder förmedlas egentligen i dessa? Studiens syfte är att undersöka och synliggöra hur pedagoger kan hantera stereotypa och alternativa könsnormer som kommer till uttryck i förskolans strömmade medieutbud. LÄS MER

  3. 23. Vad för möjligheter och problematik kan film som didaktiskt verktyg ha i undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :André Sivnert; Vasana Osinska; [2021]
    Nyckelord :Film; grundskola; multimodal text; literacy; undervisning;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi författare haft som syfte att fördjupa oss inom filmundervisning i skolan för att undersöka hur film kan användas i undervisning. Vi vill även undersöka om det finns forskning kring om film som undervisningsmaterial skulle kunna medföra problematik i undervisningen. LÄS MER

  4. 24. Investigating Professional Film Critics’ Stance towards Commercial and Art House Cinema: : A Corpus-Based Comparative Study on the Use of Evaluative Axiological Adjectives and Engagement Devices in Professional Film Reviews of Two Film Types

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Hariklia Triantafillou; [2021]
    Nyckelord :evaluation; axiological adjectives; epistemic devices; appraisal model; film criticism; discourse analysis;

    Sammanfattning : Evaluative stances are common in narrative and realized at all levels of linguistic structure. In film reviews, evaluation has been recognized as one of the most important stages alongside description (Taboada, 2011). LÄS MER

  5. 25. 两代中国女性导演视角下的女性电影中女性意识之比较研究 : —以《人鬼情》和《送我上青云》为例

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Donghui Su; [2021]
    Nyckelord :Feminist; feminist film theories; connotation of feminist films; patriarchy; man gaze; 关键词:女性主义、女性主义电影理论、女性主义电影内涵、女性意识、父权 制、主体性意识,性别差异,女性欲望、男性凝视。;

    Sammanfattning : As a product of the western feminist movement, feminist films have become an important tool for displaying feminist connotations and reflecting femalec onsciousness. With the advancement of society and the awakening of female consciousness, feminist film theory, criticism and practice have gradually taken a place in the film system dominated by male discourse power, and have constantly tried to speak for women on the big screen. LÄS MER