Sökning: "språk och kön"

Visar resultat 1 - 5 av 239 uppsatser innehållade orden språk och kön.

  1. 1. “Tror du han är sur?” - svenska föräldrars användning av mentaliserande språk

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Tobias Thyni; Oscar Hagsten; [2019-07-26]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hur föräldrar använder mentaliserande språk har visat sig påverka hur tidigt barn utvecklar sin “Theory of Mind”. Syftet med denna studie var att undersöka huruvida föräldrars användning av mentaliserande språk påverkas av barns ålder och kön, samt förälderns kön. LÄS MER

  2. 2. Könsskillnader i läsförståelse : En analys av resultatskillnader mellan flickor och pojkar i läsförståelse fördelat på läsprocesser, uppgiftsformat och texttyp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Andrea Jonsson; [2019]
    Nyckelord :reading comprehension; gender differences; boys; girls; secondary school; task format; reading aspects; text type; läsförståelse; resultatskillnader; pojkar; flickor; kön; högstadiet; årskurs 7; uppgiftsformat; läsprocess; texttyp;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att få kunskaper om skillnader i läsförståelse som existerar mellan pojkar och flickor. Detta görs genom analys av resultat från ett läsförståelseprov. LÄS MER

  3. 3. Verbprocesser, en del i att vidmakthålla manliga och kvinnliga stereotyper i litteraturen? : Processtypsanalys av fyra manliga och fyra kvinnliga romankaraktärer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Olivia Nielsen; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar ämnet kvinnligt och manligt språk som används i skönlitteratur. Tidigare forskning har konstaterat att kvinnor och män talar olika och skriver på olika sätt. Det som tidigare forskning inte kommit fram till är hur manliga och kvinnliga romankaraktärer gestaltas utifrån en analys av verbprocesser. LÄS MER

  4. 4. Att konstruera kön : En observationsstudie om språkligt bemötande i förskolan utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning; Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Maria Ljung; Linnea Magnusson Koch; [2019]
    Nyckelord :Förskola; språkligt bemötande; genusperspektiv; feministisk poststrukturalism; subjektivitet; positionering;

    Sammanfattning : Detta är en observationsstudie vars syfte är att undersöka pedagogers språkliga bemötande i förskolans praktik utifrån ett genusperspektiv. Syftet besvaras utifrån följande frågeställningar: Hur ser pedagogernas språkliga bemötande med barnen ut i förskolans praktik? Vilka skillnader kan utläsas i hur pedagogerna bemöter flickor respektive pojkar? Denna studie utgår ifrån en feministisk poststrukturalistisk teori som ses som ett genusperspektiv då det grundar sig på att könsuppdelningen och tudelningen kvinnligt och manligt är socialt konstruerat och behöver ifrågasättas och överskridas för att generera att människan får fler sätt att vara på (Lenz Taguchi, 2004). LÄS MER

  5. 5. A Micro-Typological Study of Shina : A Hindu Kush Language Cluster

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för allmän språkvetenskap

    Författare :Nina Knobloch; [2019]
    Nyckelord :Micro-typology; Indo-Aryan languages; Greater Hindu Kush; Shina;

    Sammanfattning : In this thesis, 9 Indo-Aryan languages which have previously been classified as Shina languages were analyzed. A cognate analysis of basic vocabulary was conducted, in order to explore the relatedness of the languages. LÄS MER