Sökning: "språk och kön"
Visar resultat 6 - 10 av 317 uppsatser innehållade orden språk och kön.
6. Transpersoners upplevelse av bemötande inom vården : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Att inte identifiera sig med det kön som tilldelats vid födseln kan, i dagens samhälle, vara utmanande. Att vara transperson innebär att bryta mot många av de normer vi har i samhället vilket gör att de kan bli utsatta och utstötta. LÄS MER
7. Är socioekonomiska faktorer och psykisk ohälsa relaterade till självmordsförsök bland högstadieelever?
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan kön, socioekonomiska skillnader, ångest, depression, självkänsla, och skolmiljö med självmordsförsök hos högstadieelever i Stockholmsområdet. Data från 10 299 enkäter som fylldes i av högstadieelever från 116 grundskolor inom YAM-projektet användes. LÄS MER
8. Ungdomars talspråk : Analys av unga mäns och kvinnors samtal i könshomogena grupper
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Manligt och kvinnligt språk är ett område som har diskuterats och undersökts under en längre period. Forskning har tidigare påvisat en förekomst av språkliga skillnader kopplade till språkbruk, ordförråd och attityder mellan män och kvinnor. LÄS MER
9. Kvinnligt och manligt i genombrottslitteraturen : En korpusstudie av representationen av kön i romandialog 1830–1930
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Denna studies syfte är att öka förståelsen för hur könsroller representeras i dialogerna i romaner kring det moderna genombrottet. Materialet utgörs av korpusar baserade på tolv romaner utgivna mellan 1830 och 1930, sex skrivna av kvinnliga författare och sex av manliga. LÄS MER
10. ”Kvinnokroppen. Så stark och livskraftig, samtidigt så väldigt omdebatterad” En kvalitativ diskursanalys av marknadsföring genom ett postfeministiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa diskursanalys är att studera hur feministiska diskurser framträder i porträtteringen av kvinnor i västerländsk reklam. Studien syftar till att bidra med kunskap om hur feministiska diskurser påverkar digital marknadsföring samt att bidra med kunskap till forskningsområdet varufeminism och varumärkesaktivism. LÄS MER