Sökning: "språk och kommunikation i en mångkulturell förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden språk och kommunikation i en mångkulturell förskola.

  1. 1. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan med stöd av lek : En kvalitativ studie om förskollärarnas arbete med lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Al-sayed Issa; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; språk; lek; samspel; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling med stöd av lek. Jag valde att genomföra semistruktuerade intervjuer med åtta förskollärare i fyra olika förskolor i två medelstora städer i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Betydelsen av en trygg inskolning i förskolan - ur ett pedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Belkeze Halimi; [2022]
    Nyckelord :Inskolning; anknytning; anknytningsteori; inskolningsmodeller; inskolningsmetod; nyanlända barn; föräldraaktiv inskolning; traditionell inskolning; språk; kommunikation; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna studie handlar om att undersöka hur förskollärare resonerar kring olika inskolningsmodeller och hur de på bästa möjliga sätt jobbar för att bidra samt främja till en trygg inskolning för alla barn i samhället. Även för de barn som är nyanlända eller som är flerspråkiga och som har en mångkulturell bakgrund. LÄS MER

  3. 3. Förskolan och flerspråkighet. : Hur pedagoger kommunicerar med barn, som inte har svenska som förstaspråk, vid måltider.

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Iliona Avramidou; Fata Basic; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; måltider; språk; kommunikation; förskoledidaktik. ;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra pedagogernas sätt att kommunicera med barn, som inte har svenska som förstaspråk, vid måltider. Detta har vi studerat genom observationer på en mångkulturell förskola vid lunch och mellanmål. LÄS MER

  4. 4. Kommunikation i den mångkulturella tamburen : Kommunikation mellan förskolepersonal och vårdnadshavare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frederike Kaiser; Emma Ragnarsson; [2019]
    Nyckelord :kommunikation; vårdnadshavare; mångkulturell förskola; förskolepersonal;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie fokuserar på kommunikationen mellan personalen och vårdnadshavarna på mångkulturella förskolor. Det undersöks hur själva kommunikationen går till, vad som kan påverka kommunikationen negativt eller positivt och vilka hjälpmedel som används för att kunna underlätta kommunikationen. LÄS MER

  5. 5. "Vi alla är flerkulturella" : En kvalitativ studie av pedagogers interkulturella förhållningssätt, deras interkulturella arbete och hur detta synliggörs i förskolans miljö.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Karlsson; Helena Goodh; [2018]
    Nyckelord :interkulturalitet; förskola; pedagoger; förskollärare; flerkulturell; förhållningssätt; miljö; mångkulturell; kultur; artefakter; arbetssätt; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och belysa hur pedagoger arbetar utifrån ett interkulturellt förhållningssätt i förskolans verksamhet. Mer specifikt hur pedagogers arbete ser ut i praktiken och hur detta visar sig i förskolans fysiska miljö. LÄS MER