Sökning: "språk platsannons"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden språk platsannons.
1. Bakom kulissen på en platsannons : En retorisk kritisk analys av platsannonser i två branscher
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Platsannonsen är ett medel för att övertyga arbetssökande att bli en del av arbetsgivarens gemenskap. I utformningen av platsannonser kan arbetsgivare marknadsföra sig genom att använda retoriska språkverktyg och även framställa en bild av organisationen, men i platsannonsen finns även en underliggande, dold berättelse om hur företaget ser på världen. LÄS MER
2. Hur arbetar rekryteringspersonal med attutforma platsannonser för ledarpositioner? : En kvalitativ studie i processerna och språkbruket kringplatsannonser
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie behandlade frågan hur rekryteringspersonal arbetar med utformningen avplatsannonser för ledarpositioner. Ofta kan det vara svårt att få in rätt sökande till just ledarpositioner,vilket är varför en väl utformad platsannons är viktigt vid denna typ av rekrytering. LÄS MER
3. ”Varmt välkommen med din ansökan!” : En genreanalys av platsannonser på internet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : .... LÄS MER
4. Liv, lust och läge : En undersökning av hur Sveriges kommuner beskriver sig själva i platsannonser
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : I platsannonser med kommuner som avsändare finns en kortare kommunbeskrivning. Syftet med den här undersökningen är att se vad som tas upp i dessa kommunbeskrivningar. För att få fram det har textanalys gjorts av sammanlagt 245 platsannonser. Platsannonserna har hämtats från platsbanken på www. LÄS MER
5. Den sökande är en man : Hur språket påverkar bedömningen i en rekryteringsprocess
Kandidat-uppsats, Psykologiska institutionenSammanfattning : Svensk arbetsmarknad är snedfördeladmellan män och kvinnor. Tidigare forskning har visat att könsstereotypiskt språk (agentic/communal) kan bidra till att upprätthålla denna snedfördelning, skapa statusskillnader mellan kvinnor och män samt leda till diskriminering av kvinnor redan i en rekryteringsprocess. LÄS MER