Sökning: "språk policy"

Visar resultat 1 - 5 av 104 uppsatser innehållade orden språk policy.

  1. 1. Vargen – ”en syndabock för större socioekonomiska problem” : en kritisk diskursanalys av nyhetsrapporteringen av varg på lokal och rikstäckande nivå

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Märtha Lindberg; [2023]
    Nyckelord :diskursanalys; landsbygd; media; varg; representationer;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att kritisk granska och analysera nyhetsrapporteringen av rovdjursdiskursen för att urskilja hur olika maktstrukturer mellan stad och land syns och reproduceras i porträtteringen. Särskilt fokus ligger i den mediala bilden av landsbygd i vargfrågan där traditionella diskurser om landsbygd kan reproduceras snarare än utmanas i frågan. LÄS MER

  2. 2. Stormaktsutrikespolitik med kinesiska särdrag : En komparativ kritisk diskursanalys om Kinas utrikesministrars uttalanden från år 2018 och år 2023

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Tony Su; [2023]
    Nyckelord :kinesiska; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats genomför en komparativ kritisk diskursanalys av uttalanden av Kinas tidigare utrikesminister Wang Yi 王毅och den nuvarande utrikesministern Qin Gang 秦刚vid press-konferenser, med syfte att undersöka förändringar i Kinas utrikespolitiska diskurs. Bakgrun-den till studien är Kinas alltmer självständiga och aktiva roll på den globala arenan, som har lett till spänningar och konflikter med andra länder. LÄS MER

  3. 3. The evolution of listening comprehension in Swedish policy documents for EFL between 1970 and 2022. : A content analysis of EFL policies for upper secondary school

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Randy Younan; [2023]
    Nyckelord :Listening comprehension; English; curricula; educational policies; development; globalization;

    Sammanfattning : This paper aims to examine the evolution of the depiction of listening comprehension in Swedish curricula and attached policy documents for upper-secondary schools from the 1970s onwards to the contemporary ones by analyzing the content and placing it in relation to curriculum theory. The research approach for this paper was inductive since the prior knowledge in this field was limited. LÄS MER

  4. 4. Visuella och flerspråkiga uttryck i skolmiljön : En undersökning av det språkliga landskapet i en svensk grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lukas Klasson; Isabelle Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Linguistic landscapes; Språkliga landskap; lärare; språkpolicy; språkideologier; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Vad räknas som språk? Det var den fundering som först uppkom då beslutet att utföra en studie i ämnet språkliga landskap var fattat. När vi satte oss in i forskningen på området insåg vi att det språkliga landskapet kan utgöras av mer än exempelvis skriftspråk eller verbalt språk, såsom exempelvis svenska, engelska eller arabiska. LÄS MER

  5. 5. Framgångsrik läsförståelse : Framgångsrika lässtrategier i skolan och faktorer som påverkar läsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Timmy Andersson; [2023]
    Nyckelord :Framgångsrik läsförståelse; läsning; läsundervisning; policy och textsamtal;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att granska vad tidigare forskning säger om framgångsrik undervisning om lässtrategier och vilka problem som kan påverka denna undervisning. Genom en tematisk analys har tio vetenskapliga publikationer med både svenska och internationella perspektiv granskats. LÄS MER