Sökning: "språk rytmik"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden språk rytmik.

  1. 1. Jag lär mig genom musik och rörelse : Språk och kommunikation med musik och rörelse genom estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Joy Håkansson; [2020]
    Nyckelord :Musik; Rytmik; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur förskolorna inkluderar musik och rörelse för de yngsta barnen för att främja språkutvecklingen. Syftet med uppsatsen är att erövra kunskap kring hur pedagogerna arbetar med musik och rörelse och hur dessa kommer till uttryck i verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Musik utan språk : en undersökning där undervisning i musik sker utan verbal kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Emanuel Åkerlund; [2018]
    Nyckelord :musikundervisning; musikpedagogik; icke-verbal kommunikation; interkulturell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka undervisningssituationer i musik som sker utan verbal kommunikation. Detta för att se om elever har möjlighet att avkoda icke-verbala instruktioner. För att undersöka detta undervisade jag en grupp elever i musik tre gånger utan att använda verbal kommunikation. LÄS MER

  3. 3. Estetikens förutsättningar och barns subjektskapande i förskolans vardag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Malin Nilsson; Frida Blom; [2018]
    Nyckelord :Estetik; förskola; lärande; subjektskapande; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Estetiska aktiviteter inom pedagogisk verksamhet har sitt ursprung i konstnärliga uttryck såsom bildkonst, skulptur, musik, teater, dans och diktning. Estetiska aktiviteter spelar en viktig roll i förskolan men det finns stora skillnader i omfattningen samt i formerna av estetiska aktiviteter som förskolebarn får möjlighet att delta i. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares arbete med musik somhjälpmedel och innehåll : En kvalitativ studie om förskollärares didaktiska val i förskolansmusikverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Isabell Forslund; Nina Henriksson; [2017]
    Nyckelord :Didaktik; musik; musikverksamhet; musikbakgrund; musikkunskap; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som grundar sig i ett didaktiskt perspektiv med inriktning på musik i förskolans verksamhet, samt förskollärares relation till och syn på musik.Förskollärares didaktiska val (vad, hur och varför) har undersökts i relation till musikverksamheten, alltså hur musik utövas i verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Strategier för kommunikation i förskolan : - En studie om hur barn och vuxna kommunicerar utan det verbala språket.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Charlotta Sandberg; Linda Bandini; [2016]
    Nyckelord :Strategier; kommunikation; förskola; språk; estetiska uttrycksformer; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studien är att synliggöra vilka strategier förskollärare och barn använder i förskolans verksamhet vid kommunikation och samspel. Även hur miljö och material kan påverka barns språkutveckling samt om estetiska uttrycksformer gynnar barns språkliga utveckling. LÄS MER