Sökning: "språk som en budskap"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade orden språk som en budskap.

  1. 1. Voice, Agency, and Urgency : Three Ecocritical Readings of Nature and the Protagonist in Where the Crawdads Sing by Delia Owens

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Annika Salisbury; [2023]
    Nyckelord :Delia Owens; Where the Crawdads Sing; ecocriticism; postcolonial ecocriticism; ecofeminism; climate change criticism; voice; agency; urgency.; Delia Owens; Where the Crawdads Sing; ekokritik; postkolonial ekokritik; ekofeminism; klimatkritik; röst; agens; brådska.;

    Sammanfattning : The female protagonist Catherine Danielle Clark (Kya) in Delia Owens’ Where the Crawdads Sing is abandoned by her family at a young age and grows up alone in a marshland environment in 1950s North Carolina. Shunned by the local community, Kya relies on nature to help her survive and to teach her about life and love—until one day she finds herself accused of murder. LÄS MER

  2. 2. Genusperspektiv i grafiska romaner : Semiotisk innehållsanalys av tre grafiska romaner för ungdomar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Amanda Jonusas; Sherin Alabtah; [2023]
    Nyckelord :bildundervisning; grafiska romaner; genusperspektiv; serier;

    Sammanfattning : Grafiska romaner har många dimensioner och kan analyseras på olika sätt. Dessa har ofta utgjort föremål för analyser av - och tolkningar kring - genusperspektivet. LÄS MER

  3. 3. Bakom kulissen på en platsannons : En retorisk kritisk analys av platsannonser i två branscher

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erica Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :job advertisement; rhetorical analysis; fantasy theme analysis; recruitment communication; platsannons; retorisk analys; fantasitema-analys; rekryteringskommunikation;

    Sammanfattning : Platsannonsen är ett medel för att övertyga arbetssökande att bli en del av arbetsgivarens gemenskap. I utformningen av platsannonser kan arbetsgivare marknadsföra sig genom att använda retoriska språkverktyg och även framställa en bild av organisationen, men i platsannonsen finns även en underliggande, dold berättelse om hur företaget ser på världen. LÄS MER

  4. 4. Bianca Ingrossos visuella kommunikation på Instagram : en analys av en svensk influencers visuella teman på sociala medier

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Julia Sjödin; Morgan Henningsson; Samuel Rundberg Sazo; [2023]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Visuell kommunikation spelar en avgörande roll i hur budskap förmedlas på sociala medier där ett visuellt språk överskrider språkliga barriärer och möjliggör enklare bearbetning och tolkning av information än skriven text. Det är därför av stor vikt att undersöka hur en influencer i svensk kontext använder visuell kommunikation på sociala medier. LÄS MER

  5. 5. Patienters upplevelse av att använda tolk i ett vårdmöte : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Esujin Patris; Henrietta Frank; [2022]
    Nyckelord :Quality of healthcare; interpreter; communication barrier and patient perspective; Kvalitet av hälso- och sjukvård; tolk; kommunikationshinder och patientperspektiv;

    Sammanfattning : Bakgrund: Globaliseringen medfört ökad förekomst av språkbarriärer, inte minst i Sverige. För att undkomma problemet finns det professionella tolkar, som översätter samtal mellan parter med olika modersmål. LÄS MER