Sökning: "språk som kommunikationsmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden språk som kommunikationsmedel.

  1. 1. Förskolepersonals perspektiv på användandet av TAKK i den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Hedblom; Junia Ohde; [2023]
    Nyckelord :ACC; preschool; communication; inclusion; dual-coding.; TAKK; förskola; kommunikation; inkludering; dual-coding.;

    Sammanfattning : Tecken som kommunikationsmedel i förskolan möjliggör inkludering av barn som av olika anledningar saknar eller har begränsad tillgång till verbal kommunikation. Tecken underlättar även och är ett stöd för barngruppen som helhet, även de barn som kan kommunicera verbalt. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors erfarenheter av språkbarriärer i vården : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Hiba Guelai; Ikram Mohamed; [2022]
    Nyckelord :Nurse-Patient Relations; Nurse attitudes; Nurses experiences; Nurses perceptions; Nurses views; Communication barriers and language barriers; Sjuksköterska-patientrelationer; Sjuksköterskeattityder; Sjuksköterskors erfarenheter; Sjuksköterskors uppfattningar; Sjuksköterskors syn; Kommunikations barriärer och språkbarriärer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Språkbarriärer i hälso- och sjukvården har blivit alltmer förekommande då invandringen och migrationen ökat. Vikten av Kommunikation, jämlik vård, patientsäkerhet och patienters erfaranheter framförs. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att belysa sjuksköterskors erfarenheter av språkbarriärer i vården. LÄS MER

  3. 3. Studiehandledning på modersmål för ökad måluppfyllelse : Ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kylie Scarlett Azyadeth Gotlén; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Modersmål; Studiehandledning på modersmål;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Studiehandledningar och instruktioner som är formulerade på modersmål inom den svenska skolan har visat sig ha en stor betydelse som hävstång för de flerspråkiga eleverna. Det handlar med andra ord om en viktig insats för elever med annat hemspråk för att utveckla de språkliga färdigheterna och bättre kunna ta till sig kunskaper och befästa lärandet utifrån liknande villkor som infödda elever, om än på längre sikt. LÄS MER

  4. 4. Språket från det sociala till det individuella : En kvalitativ studie om språkutvecklande arbetssätt på två olika fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning; Jönköping University/Forskning för fritidshemmets pedagogik

    Författare :Wieszkos Stina; Filippa Ridderström; [2021]
    Nyckelord :fritidshem; lärare i fritidshem; elever; barn; språkutvecklande arbetssätt; språksvårigheter; flerspråkig; språk; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Språket är en viktig pusselbit för att eleverna ska utvecklas både socialt och ämnesmässigt. ”Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära” (Skolverket, 2011, s. 1). Språket är en del av individens identitet och bör därför uppmärksammas i högre grad i fritidshemmets verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Språkbarriärer i vården- Utifrån ett sjuksköterske- och ett patientperspektiv : – en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Bahar Palani; Kurtulus Arslan; [2019]
    Nyckelord :Emigranter; kommunikationsbarriär; patientperspektiv och sjuksköterskeperspektiv;

    Sammanfattning : Introduktion/Bakgrund: Språk är ett kommunikationsmedel. För att människor ska kunna kommunicera med varandra använder de ett gemensamt språk. Vilket har betydelse för omvårdnaden. LÄS MER