Sökning: "språk symbolisk interaktionism"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden språk symbolisk interaktionism.

  1. 1. Det är egentligen inte kulturer som möts, det är människor … : En kvalitativ intervjustudie om kuratorers erfarenheter av transkulturella möten och kulturkompetens inom psykiatri.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lovisa Falkenberg Bockgård; Islam Sikh; [2022]
    Nyckelord :transcultural meetings; cultural competence; psychiatry; clinical social worker; qualitative interview study; transkulturella möten; kulturkompetens; psykiatri; kurator; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka kuratorers erfarenheter av transkulturella möten och kuratorers uppfattningar om hur kulturkompetens inverkar på vården inom svensk psykiatri. Ambitionen med studien är också att få förståelse för om det kan vara av vikt att kuratorer inom psykiatri innehar kulturkompetens. LÄS MER

  2. 2. Vilken kultur tillhör jag? : En kvalitativ intervjustudie om att leva med dubbla kulturer och hur socialisationen har påverkat identiteten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Miray Nissan; Simon Larsson; [2022]
    Nyckelord :Symbolic interactionism; acculturation; identity; barriers to communication; culture; Symbolisk interaktionism; ackulturation; identitet; kommunikationshinder; kultur;

    Sammanfattning : Att komma till ett helt nytt land har en del konsekvenser för immigranter, speciellt när immigranterna från Mellanöstern kommer till Europa. Skillnaden mellan dessa två områden är många men först och främst är det språket och kulturen; därefter kommer andra skillnader som immigranter upptäcker när de börjar socialisera sig i det nya landet. LÄS MER

  3. 3. ”Jag kan inte uttrycka mig som jag vill” : En studie om unga kvinnliga immigranters upplevelser av tillhörighet/utanförskap i relation till språkanvändning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Gisele Ngabo; Martha Tzegai; [2021]
    Nyckelord :Acculturation; female immigrants; language; belonging and exclusion; Ackulturation; kvinnliga immigranter; språk; tillhörighet och utanförskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa en förståelse för hur unga kvinnliga immigranter i Sverige upplever tillhörighet och/eller utanförskap vid användning av olika språk inom familj, bland vänner på arbetsplatsen och/eller i skolan. Studien bygger även på huruvida unga kvinnliga immigranters sätt att använda svenska språket, sitt modersmål samt andra språk kan kopplas till olika typer av ackulturationsstrategier. LÄS MER

  4. 4. "Om de beskriver att de är ledsna då kan jag skicka en ledsen emoji, senare glada emojis för att vi också ska bli glada" : Relationsskapande bland fältarbetare och ungdomar på digitala plattformar

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Philip Panov; Peggah Rauofi; [2021]
    Nyckelord :Social fieldwork; Internet; Social media; Adolescence; Field worker; Social worker; Socialt fältarbete; Internet; Sociala medier; Ungdomar; Fältarbetare; Socialarbetare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka fältarbetares egna upplevelser av relationsskapande mellan dem och ungdomar på internet och sociala medier. Åtta semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomfördes med fältarbetare från socialtjänsten som arbetar med ungdomar på internet och sociala medier. LÄS MER

  5. 5. Visuellt stöd i en fritidshemskontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Persson; Andersson Julia; Julia Andersson; [2020]
    Nyckelord :Visuellt stöd; Fritidshem; Barn; Upplevelser; Kvalitativ metod; Symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Utifrån våra egna arbetslivserfarenheter och praktik i fritidsverksamheten har vi båda lagt märke till en bristande användning av visuella stöd som ett komplement för att stödja elevers inlärning samt språk i fritidsverksamhetens miljö. Mot bakgrund av detta resonemang fann vi området intressant att undersöka vidare. LÄS MER