Sökning: "språk utbildningsnivå"

Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade orden språk utbildningsnivå.

  1. 11. Meritpoängen och jag

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikaela Åström; Lisa Persson; [2018]
    Nyckelord :gymnasieelever; habitus; meritpoäng; utbildningsnivå; valprocess;

    Sammanfattning : Det har pågått en debatt kring meritpoängen sedan systemet ändrades till att endast innefatta språk och matematik med läroplanen GY11. Det diskuteras kring huruvida meritpoängsystemet är missgynnande för elever från studieovana hem eller om det fungerar som en bra belöning för att läsa fördjupningskurser. LÄS MER

  2. 12. Föräldrars skattning av 3-åringars sociala, emotionella och språkliga förmåga

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Maria Svensson; Daniela Wikström; [2018]
    Nyckelord :Barnhälsovård; samspel; läsning; föräldraskap; SDQ; hälsa; språkligt engagemang; kön; Fokusenkäten; logoped; enkät; social förmåga; emotionell förmåga; språk; språklig förmåga; 3-åringar; språklig stimulans; utbildningsnivå; födelseland;

    Sammanfattning : ABSTRACT In Sweden parents in general has a high degree of trust in the Child Health Services (CHS) and it is imperative that the child healthcare works efficiently. The CHS offers early interventions to children and parents, through health monitoring, guidance and individual support. LÄS MER

  3. 13. Att underlätta tidig språkutveckling : Barnhälsovårdssjuksköterskans erfarenhet av att delta i Språkstegen vid åttamånadersbesöket – en intervjustudie

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Glenda Lavesson; Nathalie Ramirez; [2017]
    Nyckelord :child service; home visit; reading aloud; intervention; language development; content analysis; barnhälsovård; hembesök; högläsning; intervention; språkutveckling; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Background:  Existing research shows that both biological and social factors contribute to early language development. Reading out loud and active interplay with infants and toddlers have been highlighted as positive factors for development of understanding and vocabulary. LÄS MER

  4. 14. Fonologiskt arbetsminne hos döva barn med cochleaimplantat : Hur hör de, och hur gör de?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Karin Pettersson; [2017]
    Nyckelord :logopedi; cochleaimplantat; hörselnedsättning; nonordsrepetition; fonologiskt arbetsminne; semantiska strategier; fonologiska strategier; talspråksutveckling;

    Sammanfattning : Being born deaf, or with a moderate-severe hearing loss, means that linguistic and cognitive abilities might develop with an atypical pattern compared to children with normal hearing. With help from technical hearing devices like cochlear implants and/or hearing aids, combined with early intervention and support from caregivers and other people that interacts with the child, there is a good chance that the he or she will develop a well-functioning spoken language. LÄS MER

  5. 15. Läxstöd, skillnader och samband : En studie om läxstöd och hur detta samvarierar med socioekonomisk bakgrund, språk samt kön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Forsman; Angelica Kucera; [2017]
    Nyckelord :homework; läxor; läxstöd; socioekonomisk bakgrund; utbildningskapital; habitus; grundskola; likvärdig skola; kön; språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien Läxstöd, skillnader och samband - en studie om läxstöd och hur detta samvarierar med socioekonomisk bakgrund, språk samt kön var att undersöka hur vårdnadshavares utbildningsnivå, språk samt kön eventuellt samspelar med läxstödet de ger sina barn när de går i årskurs 1-3. Studien bygger på enkäter av både kvantitativ och kvalitativ form. LÄS MER