Sökning: "språk vardagen i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden språk vardagen i förskolan.

  1. 1. “-De flesta är flerspråkiga nuförtiden” : Hur förskollärare resonerar kring flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nefide Feyzoula; Josefin Johnsson; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; förskola; flerspråkighet; språkutvecklande arbetssätt; intervjuer;

    Sammanfattning : Inledning I dagens förskolor möter vi allt fler barn som är flerspråkiga och den svenska förskolan har förändrats från att ha varit enspråkig till att bli flerspråkig. Genom språket lär sig människan att kommunicera, utveckla sin identitet och uttrycka sina känslor. LÄS MER

  2. 2. Barns språkutveckling : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Björklund; Martina Eliason; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; Kommunikation; Medvetenhet; Samtal; Språkaktiviteter; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan (Skolverket, 2018) lyfter vikten av att varje barn i förskolan ska få en miljö och utbildning som stimulerar och möjliggör för språkutveckling. Det är förskollärarens ansvar att språkstimulerande undervisning i förskolan genomförs. LÄS MER

  3. 3. Göra böcker till en naturlig del av vardagen : hur högläsningen bidrar till barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Rebecka Håkansson; Melinda Nilsson; [2022]
    Nyckelord :förskolan; högläsning; språkutveckling; boksamtal; läsmiljö; literacy; ordförråd;

    Sammanfattning : Forskning visar att förskolans personal inte uppnår de mål Skolverket har satt upp angående språkutvecklande arbete, trots att regeringen har gjort en satsning för att öka kvalitetsarbetet. Förskolans läroplan lyfter fram att barnen i förskolan ska få ta del av högläsning och diskutera litteratur för att utveckla sitt språk. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares arbetssätt för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares arbetssätt för att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hibo Abdullahi; Liza Said; [2020]
    Nyckelord :språkutveckling; förskola; modersmål; flerspråkiga barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka förskollärares arbetssätt för att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn. För att uppnå studiens syfte genomfördes semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare från fyra olika mångkulturella förskolor. LÄS MER

  5. 5. Barnen får sitta med en iPad, that´s it : En intervjustudie som undersöker hur digitala verktyg kan gynna barn med olika modersmål i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ellinor Wall; Mevljana Ziba; [2020]
    Nyckelord :Digital tools; multilingual; Preeschool; Legal guardian; Parents; Digitala verktyg; Flerspråkighet; Förskolans uppdrag; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Sverige är idag ett mångkulturellt samhälle, vilket resulterar i att barnen möter olika kulturer och språk redan i förskolan. Detta har även resulterat i att förskollärarens uppdrag har förändrats i förhållande till modersmålsutveckling. LÄS MER