Sökning: "språk viktigt för lärandet"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden språk viktigt för lärandet.

  1. 1. Händerna i marken och fötterna i luften : En intervjustudie beträffande hur några lärare och speciallärare uppfattar begreppet särskilt begåvade elever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Axtelius; [2023]
    Nyckelord :Högpresterande; identifiering; inkludering; specialpedagogik; särskilt begåvad.;

    Sammanfattning : Axtelius, Maria (2022). Händerna i marken och fötterna i luften. En intervjustudie beträffande hur några lärare och speciallärare uppfattar begreppet särskilt begåvade elever. Speciallärarprogrammet språk-, läs-, och skrivutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Vi måste guida barnen mot lärande och vara närvarande : En enkätstudie om språkfrämjande lärmiljöer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonna Kjärrman; Sara Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; pedagogue; learning environment; language development; the present pedagogue; Förskola; förskollärare; pedagog; lärmiljö; språkutveckling; den närvarande pedagogen;

    Sammanfattning : : Lärmiljöer, språkutveckling och den närvarande pedagogen är något som ofta går hand i hand, visar flera studier. Genom att ta vara på barns intressen i skapandet av lärmiljöer och sedan förtydliga dessa med språkfrämjande material utmanas och utvecklas barnens språkliga lärande. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet i förskolan : Förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alaa Monsor; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism in preschool- teachers work with multilingual children s language development.; Flerspråkighet; förskola; förskollärares arbetssätt; förskollärares arbetsform; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om flerspråkighet iförskolan med fokus på förskollärarnas arbetssätt för barns språkutveckling. Antalet flerspråkiga barn ökar i förskoleverksamhet då de har olika bakgrund och använder olika språk (Skolinspektionen 2017, s. LÄS MER

  4. 4. Det flerspråkiga klassrummet : Ett andraspråksperspektiv på undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Fride Nilsson; Stina Westerlund; [2023]
    Nyckelord :Andraspråkselever; didaktik; differentierad undervisning; flerspråkighet; modersmål; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : I dagens skola är det vanligt att elever pratar mer än ett språk och har ett annat modersmålän svenska. Flerspråkiga klassrum ställer högre krav på lärarens förmåga att undervisa påett sätt som tar hänsyn till alla elevers individuella förutsättningar. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga elevers matematikinlärning : I relation till språk, interaktion/kommunikation och sociokulturell teori

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Julia Axelsson; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; matematik; språk; kommunikation; interaktion; sociokulturell bakgrund;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen i dagens skola ska planeras med hänsyn till flera olika aspekter. En sådan aspekt är att många elever är flerspråkiga och kommer med olika bakgrunder och erfarenheter. Det ställer krav på att lärare ska utforma en utvecklande undervisning som kan tillgodose elevers olika kunskaper och språk. LÄS MER