Sökning: "språk- och ämnesintegrerad undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden språk- och ämnesintegrerad undervisning.

  1. 1. Lärares syn på språkutvecklande arbetssätt i NO

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amina Imamovic; [2022]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; ämnesspråk; vardagsspråk; lärarperspektiv; abstrakt; NO-undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån två formulerade frågeställningar undersöka hur NO-lärare arbetar språkutvecklande i sin undervisning samt hur de kopplar elevers vardagsspråk till det naturvetenskapliga fackspråket. Språkutvecklande arbetssätt är idag relevant för lärare i samtliga skolämnen och gynnar alla elever. LÄS MER

  2. 2. Språk- och ämnesintegrerad undervisning inom historieämnet enligt CLIL-modellen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ted Ringdal; Ilir Tafilaj; [2020]
    Nyckelord :content and language integrated learning; subject and language integrated teaching; language development; historical knowledge; history education;

    Sammanfattning : The purpose of this research overview is to analyze previous research and see how theeducational approach Content and Language Integrated Learning (CLIL) has affected students’ language development and subject knowledge. The study is aimed at the Swedish upper secondary school and focuses on language learning and knowledge development in the subject of ´History. LÄS MER

  3. 3. Genrepedagogik i klassrummet : En kvalitativ och deskriptiv studie om mellanstadielärares tillämpning av och tankar kring genrepedagogisk undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Khadija Al-Shamaa; [2015]
    Nyckelord :genrepedagogik; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie som är kvalitativ och deskriptiv till sin karaktär var att undersöka hur mellanstadielärare genomför och tänker kring sin genrepedagogiska undervisning. Detta undersöktes med hjälp av tre frågeställningar som handlar om hur det sociokulturella perspektivet, den funktionella grammatiken samt cirkelmodellen förekommer i den genrepedagogiska undervisningen och beskrivs av lärarna. LÄS MER

  4. 4. Estetik, språk och kommunikation : Beröringsytor mellan skolämnena svenska och bild

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Emma Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; ämnesintegrerad undervisning; det vidgade textbegreppet; estetik; språk; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka beröringsytor mellan skolämnena svenska och bild och att lyfta fram aspekter av ämnena som stärker och kompletterar varandra. Jag har utgått ifrån tesen att man kan se på svenskämnet som ett ”praktiskt-estetiskt” ämne och bildämnet som ett kommunikativt språkämne. LÄS MER

  5. 5. ”Det gäller att vårda motivationen, inte döda den!” – en studie av hur ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik kan främja elevens inre motivation till att lära matematik.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Hörberg; [2014]
    Nyckelord :motivation; lust att lära; musik; matematik; mattemusik;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik kan främja elevens inre motivation till att lära matematik. Jag har tagit del av en nationell undersökning som visar att flertalet elevers lust att lära matematik svalnar under deras skolgång. LÄS MER