Sökning: "språk- och kunskapsfrämjande arbetssätt."

Hittade 3 uppsatser innehållade orden språk- och kunskapsfrämjande arbetssätt..

  1. 1. “I’VE ALWAYS FELT SINCE I WAS A CHILD THAT THERE IS INJUSTICE, IN LIKE WHEN IT COMES TO MEN AND WOMEN” - En kvalitativ studie om kvinnorättsarbete i Jordanien

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lisa Öhrlund; Sara Hector; [2018-12-14]
    Nyckelord :kvinnorättsarbete; Jordanien; respons; arabisk feminism; islamisk feminism;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur arbete för kvinnors rättigheter i Jordanien kan se ut och vilken respons kvinnorättsarbetare vi mött upplever att deras arbete får, samt hur kvinnorättsarbetarna upplever kvinnors situation. Vi genomförde åtta intervjuer med sammanlagt tio informanter, vilka på något sätt arbetar för kvinnors rättigheter i Jordanien. LÄS MER

  2. 2. Vilka möjligheter har nyanlända elever att lyckas i reguljärklassen? : En studie med utgångspunkt i undervisningens utformning och lärares kunskaper om språk- och kunskapsfrämjande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sandra Elden; [2016]
    Nyckelord :Nyanlända elever; modersmål; studiehandledning; lärarkompetenser; andraspråksinlärning; språk- och kunskapsfrämjande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att i två skolor i en kommun undersöka vilka möjligheter nyanlända elever har att utveckla sina språk- och ämneskunskaper utifrån hur skolorna och lärarna väljer att forma undervisningen för dessa elever, samt att undersöka hur lärares kunskaper om språk- och kunskapsfrämjande arbete kan påverka utformningen av undervisningen. Då modersmålet även har en central roll i nyanlända elevers kunskapsutveckling fokuseras även detta i denna studie. LÄS MER

  3. 3. Språk- och kunskapsfrämjande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nejra Kost; [2015]
    Nyckelord :andraspråkselever; språkinlärning; språkundervisning; språkutveckling; arbetssätt;

    Sammanfattning : En förutsättning att lyckas i skolan är att behärska undervisningsspråket vilket även är en av faktorerna som påverkar andraspråkselevers framgång i skolan. Det kan framkomma att en andraspråkselev behärskar undervisningsspråket i samband med samtal med sina kamrater men när eleven väl sätter sig med en text med obekanta ord så vet eleven inte hur den ska gå tillväga för att ta sig igenom texten. LÄS MER