Sökning: "språk- och kunskapsutveckling i samhällskunskap"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden språk- och kunskapsutveckling i samhällskunskap.

  1. 1. Flerspråkighet – tillgång eller begränsning? - en intervjustudie med ämneslärare i samhällskunskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Amanda Terlevic; [2019-04-03]
    Nyckelord :Syn på flerspråkighet; lärarutbildning; ämneslärare i samhällskunskap; kvalitativ intervju; språk- och kunskapsutveckling i samhällskunskap; modersmål; monolingvistisk norm; lärarroll; diskursanalys;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur verksamma ämneslärare i samhällskunskap, examinerade från det nya lärarprogrammet som infördes 2011, talar om flerspråkighet och hur de arbetar språkutvecklande. Studien har en jämförande ansats då intervjuer har genomförts med lärare som läst lärarutbildningarna vid två olika lärosäten, varav ett har ett uttalat flerspråkighetsperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Nyanlända elevers lärande : en litteraturstudie om de faktorer som gynnar elevernas kunskapsutveckling när språk och samhällsorienterat ämne möts

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation; Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Lindström; Agnes Haglund; [2019]
    Nyckelord :samhällsorienterade ämnen; historia; religionskunskap; geografi; samhällskunskap; flerspråkighet; nyanländ; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; andraspråk.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att belysa hur forskning beskriver de faktorer som gynnar nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling inom de samhällsorienterande ämnena. Studien utgår från sociokulturell teori där socialt samspel och muntlig interaktion med andra står i fokus. LÄS MER