Sökning: "språk- och litteraturvetenskap"

Visar resultat 11 - 15 av 71 uppsatser innehållade orden språk- och litteraturvetenskap.

  1. 11. Att läsa om utanförskap för att förstå tillhörighet : Om intersektionalitet och självbiografiska romaner om adoption i skolans värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Jennifer Sundelin; [2021]
    Nyckelord :literary analysis; didactic reading; intersectionalit; identity categories; adoption; adoption memoires; democratic values; litteraturvetenskap; didaktisk läsning; intersektionalitet; identitetskategorier; adoption; självbiografisk roman; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en textnära läsning av Gul utanpå (Lundberg, 2013), en självbiografisk roman om Patrik Lundberg som är adopterad från Korea till Sverige. I sin berättelse om resan tillbaka till födelselandet ger han en berörande skildring av hur det är att upptäcka sina rötter. LÄS MER

  2. 12. Att läsa för läsandets skull? : En studie om läsattityder i GY 11 och hos svensklärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Alice Svensson; [2020]
    Nyckelord :Litteratur; litteraturdidaktik; litteraturvetenskap; läsa; motiv till att läsa; skönlitteratur; svenskundervisning; svenska; Läroplan för gymnasieskolan; GY 11;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa synen på skönlitteratur i gymnasieskolans svenskämne i den aktuella läroplanen för gymnasieskolan, GY 11, och verksamma lärares motiv till att läsa skönlitteratur i svenskundervisningen. Syftet är även att belysa lärares syn på elevernas attityder till läsning av skönlitteratur i svenskundervisningen. LÄS MER

  3. 13. Homo Europaeus som författare : Litterära undersökningar av den svensk-europeiska författarens syn på europeisk identitet och gemenskap

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Litteraturvetenskap

    Författare :Eric Luth; [2019]
    Nyckelord :Gabriela Melinescu; Caterina Pascual Söderbaum; Theodor Kallifatides; Sigrid Combüchen; Europe; European identity; imagined communities; Gabriela Melinescu; Caterina Pascual Söderbaum; Theodor Kallifatides; Sigrid Combüchen; Europa; europeisk identitet; föreställda gemenskaper;

    Sammanfattning : This thesis analyses four European writers, whose common denominator is that they have moved to Sweden from other European countries and chosen to write in Swedish: Caterina Pascual Söderbaum, Theodor Kallifatides, Gabriela Melinescu and Sigrid Combüchen. Focus lies on novels published by the authors in the 21st century. LÄS MER

  4. 14. Vidga vyerna! : Om kulturella kontexter i SVA-lärares litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Brinkemar Ronja; [2019]
    Nyckelord :litteraturundervisning i svenska som andraspråk; SVA-lärares val av litteratur; icke-västerländsk litteratur; klassiker; kanon; allmänmänsklighet; kulturell kontext; vidga vyer; spegla elevers erfarenheter; lärarutbildningen i svenska som andraspråk; mångkulturellt klassrum;

    Sammanfattning : Skolans litteraturundervisning är normerande för att markera vilka kulturers litteratur som har högst status, men har samtidigt en potential att låta elever få ta del av olika kulturers perspektiv. Syftet med denna uppsats är att undersöka lärares syn på litteraturundervisningens kulturella kontexter inom ämnet svenska som andraspråk på gymnasiet. LÄS MER

  5. 15. "Varför handlar det inte om oss?" : En intersektionell diskursanalys av skönlitteratur i läroböcker i kursen Svenska som andraspråk 3

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Fanny Bjarke; [2019]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; läromedel; läroböcker; styrdokument; CDA; kritisk diskursanalys; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolverket ställer i kursplanen i Svenska som andraspråk 3 tydliga krav på att skönlitteraturen i kursen ska vara skriven av både kvinnor och män och komma från olika kulturer och tider. Eftersom majoriteten av lärarna i Svenska som andraspråk enligt Skolverket inte är behöriga i ämnet, alternativt inte har läst litteraturvetenskap, ställer detta höga krav på att läroböckerna erbjuder skönlitteratur med en stor diversitet för att nå upp till kraven i kursplanen. LÄS MER