Sökning: "språk-"

Visar resultat 1 - 5 av 11986 uppsatser innehållade ordet språk-.

  1. 1. "I'LL SPEAK FOR BOTH SIDES": Coloniality and Hybridity in Identity Construction in Leslie Marmon Silko's Ceremony

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Filippa Kakavand; [2024-03-21]
    Nyckelord :Leslie Marmon Silko; Ceremony; postcolonialism; coloniality; hybridity; magical realism; identity; storytelling; Indigenous; Native American literature;

    Sammanfattning : This study explores the complex relations between coloniality and hybridity in identity construction for the Native American community in Leslie Marmon Silko's novel Ceremony. The study aims to examine how these literary techniques contribute to the protagonist's construction of identity, specifically focusing on his mixed-race identity and the way in which coloniality influences his experience. LÄS MER

  2. 2. “Bara vi läser med barnen, det är det viktiga”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Shene Bolvardi; Sara Engström; Martina Olsson; [2024-03-05]
    Nyckelord :Förskola; flerspråkighet; språkutveckling; fysisk högläsning och digital högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med fysisk och digital högläsning i sin verksamhet samt hur de stöttar flerspråkiga barns språkutveckling vid dessa tillfällen. Studien utgår från tidigare forskning samt förskolans läroplan Lpfö (2018) som lyfter fram att förskolan ska arbeta med barns språkutveckling, såväl det svenska språket som barnets modersmål. LÄS MER

  3. 3. Tryck på play

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Astrid Cederlund; Noelle Espinoza; Erica NIlsson; [2024-03-01]
    Nyckelord :Polyglutt; variationsteori; förskola; språkutveckling; digitala verktyg; app;

    Sammanfattning : Appar och digitala verktyg har tagit en allt större roll i dagens förskolor, och speciellt appen Polyglutt har fått en tydlig plats som ett substitut till traditionell högläsning. Högläsning är en viktig komponent för barns språkliga utveckling, och då Polyglutt nu är en del i detta lärande syftar denna studie till att undersöka appen Polyglutts läsläge, med fokus på att finna möjligheter till språkligt lärande utifrån funktionerna ljud av/på, play/paus, textmedföljning och språk. LÄS MER

  4. 4. Le mot juste. Une étude empirique de la combinatoire collocationnelle des adjectifs beau, joli et mignon

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Ia Lindström; [2024-03-01]
    Nyckelord :collocation; corpus; adjectif qualificatif épithète; noeud; collocat; quasi-synonyme;

    Sammanfattning : Le présent mémoire vise à mettre en lumière les combinatoires collocationnelles préférées quant aux adjectifs beau, joli et mignon pour essayer de démontrer l’existence de collocats identiques, mais aussi surtout uniques. Un autre but est de mettre en évidence les différences entre les définitions des dictionnaires et l’usage contemporain, tel que reflété dans le corpus étudié. LÄS MER

  5. 5. Estetiska uttrycksformer som verktyg för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jeannette Martinsson; Safa Ibrahim; Misra Nuru Abdullah; [2024-03-01]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; språkutveckling; sociokulturella perspektivet; lekens betydelse; scaffolding; språk som medierande redskap; estetikens betydelse; fantasi och kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur förskollärare arbetar med estetisk uttrycksform såsom bild, dans, musik och drama för att stödja barns språkutveckling. I vår studie vill vi synliggöra hur förskollärare skapar tillfälle för att främja språkutveckling vid användandet av estetisk uttrycksform. LÄS MER