Sökning: "språka i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden språka i förskolan.

  1. 1. ”Vi måste språka med barnen” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar kring hur de stöttar språkutvecklingen hos flerspråkiga barn genom högläsning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Green; Nada Alameli; [2024]
    Nyckelord :preschool; multilingualism; reading aloud; language development; preeschool teacher; socio-cultural perspective; scaffolding; mediation; translanguaging; förskola; flerspråkighet; högläsning; språkutveckling; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; scaffolding; mediering; transspråkande;

    Sammanfattning : This study aims to deepen the understanding of and contribute knowledge about how preschool teachers work to promote the language development of multilingual children through reading aloud. The following questions are:  What tools do preschool teachers describe that they use when reading aloud to support the language development of multilingual children? How do preschool teachers describe the work in the inclusion of multilingual children in reading aloud in preschool? In this study, a qualitative method has been used to get closer to the preschool teachers' perspectives and thoughts through semi-structured interviews. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares beskrivningar av barns multimodala språkande i förskolan : En kvalitativ studie med utgångspunkt i dyadiska intervjuer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johansson Sofia; Valtersson Malin; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; multimodal; språkande; undervisning; dyadisk intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares beskrivningar av barnens möjlighet till att multimodalt språka i förskolan. Studiens frågeställningar som besvarats är: Hur beskriver de intervjuade förskollärarna att de möjliggör multimodalt språkande för barn i förskolan? och Hur beskriver de intervjuade förskollärarna att barnen erbjuds material att multimodalt språka med i förskolan?. LÄS MER

  3. 3. Den kommunikativa miljöns betydelse för språkutvecklingen : En studie ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Radovanovic; [2022]
    Nyckelord :Kommunikativ miljö; språkutveckling; tecken som stöd TAKK ; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att undersöka hur den kommunikativa miljön inom den pedagogiska verksamheten bidrar till barnens språkutveckling. Den metod som används i studien är både kvantitativ och kvalitativ. En enkät sändes ut till tre förskolor för att besvara den kvantitativa undersökningen. LÄS MER

  4. 4. Är miljön av betydelse? Kan den verkligen stimulera barn till att språka? : -En undersökning om hur förskolans atmosfär och fysiska miljö används i förskolan för att stimulera barns verbala språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Olsson; Jenny Stävegård; [2019]
    Nyckelord :Verbal språkutveckling; förskolans atmosfär; fysisk miljö; förskollärare; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att synliggöra förskollärares tankar och arbete gällande förskolans atmosfär och fysiska miljö, i förhållande till barns verbala språkutveckling. En flermetodsforskning med enkätstudier som hade kvalitativ inriktning ledde oss till resultatet att båda faktorerna tas i beaktande av förskollärare. LÄS MER

  5. 5. “Spegel spegel på väggen där…” En studie kring modersmålets plats i en mångkulturell förskola Samt pedagogers arbetsmetoder för att belysa första och andraspråket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennie Lidström; Aleksandra Pajakovska; [2019]
    Nyckelord :arbetsmetoder; förhållningssätt; mångkulturell förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka modersmålets plats på en mångkulturell förskola och vilken inverkan detta kan tänkas ha på barnens andraspråksinlärning. För att få en så rättvis bild som möjligt har vi genomfört vår studie på en mångkulturell förskola i en större stad i södra Skåne, där det endast finns barn med svenska som andraspråk. LÄS MER