Sökning: "språkaktiviteter"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet språkaktiviteter.

  1. 1. Flerspråkiga elever : Pedagogernas förhållningssätt till flerspråkiga elever i årskurs 2–3 i ett mångkulturellt klassrum i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nancy Demir; Daniella Akkaya; [2023]
    Nyckelord :mångkulturell; modersmål; språkutveckling; strategier; svenskundervisning; motivation; utmaning; ordförråd; bildstöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar för att stimulera språkutveckling i ämnet svenska för flerspråkiga elever i åk 2–3 i en mångkulturell skola. Studien har utförts med stöd av åtta årskurs 2–3 lärare genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Högläsning - för barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Erika Axelsson; Alaa Elshebeny; [2023]
    Nyckelord :Förskola; språkutveckling; högläsning; pedagoger; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers uppfattningar och erfarenheter kring högläsning i samband med barns språkutveckling. Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade gruppintervjuer på två förskolor i Sverige, där deltagarna arbetade på olika avdelningar. LÄS MER

  3. 3. Barns språkutveckling : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Björklund; Martina Eliason; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; Kommunikation; Medvetenhet; Samtal; Språkaktiviteter; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan (Skolverket, 2018) lyfter vikten av att varje barn i förskolan ska få en miljö och utbildning som stimulerar och möjliggör för språkutveckling. Det är förskollärarens ansvar att språkstimulerande undervisning i förskolan genomförs. LÄS MER

  4. 4. Utemiljöns betydelse för förskolebarns språk : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Zeinab Barbich; Pernilla Westin; [2021]
    Nyckelord :Barns språk; förskollärare; kommunikation; socialt samspel; sociokulturell teori; språkaktiviteter och utemiljö;

    Sammanfattning : Språket har en stor betydelse för barns utveckling, lärande, kommunikation och samspel, enligt den sociokulturella teorin som är vald för analys i denna studie. Barn som dagligen spenderar mycket tid på förskolan i samspel med andra barn och vuxna behöver språket. LÄS MER

  5. 5. Man måste möta barnet där det är i språket : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med att utveckla flerspråkigabarns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jeanette Granholm; Anna Wolfram; [2020]
    Nyckelord :språkutveckling; flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling och lärmiljöns betydelse i förhållande till barns språkutveckling. Semistrukturerade intervjuer genomfördes i denna kvalitativa studie. LÄS MER