Sökning: "språkdidaktik tyska"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden språkdidaktik tyska.

  1. 1. Elever om moderna språk : Några elevers erfarenheter om hur man bäst lär sig tyska, franska, spanska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Birgitta Ziemann; [2023]
    Nyckelord :Modern foreign languages; motivation; language learning; lower secondary school; Moderna språk; motivation; språkinlärning; språkdidaktik; högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att synliggöra elevers erfarenheter om vad som gör ämnet moderna språk i år 8 och 9 intressant, genom att ta reda på hur eleverna upplever sina språkstudier och studera vilka faktorer som styr deras motivation. Jag har genomfört två intervjuer med sammanlagt åtta elever i åk 8 och 9 på högstadiet. LÄS MER

  2. 2. Språkliga resurser och kompetenser i undervisningen i skolämnet Moderna språk i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mahmoud Mohamed Ali Refaat Ali; Daniela Podikova Andersen; [2023]
    Nyckelord :Flexibel användning av språkliga resurser i lärande; förstaspråk; kommunikativ färdighet; källspråk; moderna språk; målspråk; språkliga kompetenser. ;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi genomfört en analys av språkliga resurser som används i undervisningen i skolämnet Moderna språk i årskurs 9. Vi har också analyserat vilka språkliga kompetenser som tränas under denna undervisning. LÄS MER

  3. 3. Tysktalande identiteter : En textanalys av geografiska identitetskonstruktioner för det tysktalande området i gymnasieläroböcker i tyska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Fjellander; [2016]
    Nyckelord :Språkdidaktik; läromedel; moderna språk; tyska; textanalys; identitet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete består av en kritisk diskursanalys i form av en textanalys, vars syfte är att undersöka hur fyra läroböcker i tyska, skrivna för att användas i den svenska gymnasieskolans kurs moderna språk 3, geografiskt definierar och presenterar identiteten hos de delar av världen som är tysktalande. Studien utgår ifrån Norman Faircloughs teori att språket styr vår verklighet samt Charles Ogdens semiotiska triangel. LÄS MER

  4. 4. Vart tog grammatiken vägen? : Ett sökande efter grammatikinslag i läroböcker i tyska från 1960 tills idag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Tyska; språkdidaktik; grammatik; läromedel;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har jag undersökt hur grammatikens roll i läromedel i tyska i åk 7 har förändrats från 1960-talet och fram tills idag. Synen på grammatikens roll i språkinlärning har ändrats mycket. På 1960-talet levde en traditionell syn kvar, där reglerna är viktiga i sig. Idag är det kommunikativa inslaget dominerande. LÄS MER

  5. 5. Popsongs im Fremdsprachenunterricht : Wie Lehrer mit Popsongs im Fremdsprachenunterricht gearbeitet haben

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Tyska

    Författare :Hanna von Wicht; [2016]
    Nyckelord :DaF; Popsongs; Motivation; Didaktik; Unterrichtsgestaltung; Jugendliche; Gymnasium; Lehrerbefragung; språkdidaktik; Veränderung; DaF; Popsongs; Motivation; Didaktik; Unterrichtsgestaltung; Jugendliche; Gymnasium; Lehrerbefragung; språkdidaktik; Veränderung;

    Sammanfattning : .... LÄS MER