Sökning: "språkdidaktik"
Visar resultat 21 - 25 av 221 uppsatser innehållade ordet språkdidaktik.
21. Könsmönster i elevtexter : En induktiv innehållsanalys av texter skrivna av elever i årskurs 9
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga de könsmönster som förekommer i texter skrivna av elever i åk 9, samt att se hur många karaktärer av olika kön som texterna innehåller. För att undersöka detta utgick studien från följande frågeställningar: 1. Vilka könsmönster redovisar elevtexterna? 2. LÄS MER
22. Litteraturläsning i skolan : En historisk kanon eller en digitaliserad framtid
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Studien syftar till att belysa läraruppfattningar om läskanon och digitalisering av skönlitteratur i den egna undervisningen, samt vad lärarna uppfattar som litteraturundervisningens primära mål. Studiens teoretiska utgångspunkter är Appleyards litterära socialisationsteori (1991) och Vygotskijs sociokulturella perspektiv (1978), med fokus på Vygotkijs medierande verktyg. LÄS MER
23. Metaforbruk i gymnasieelevers texter i svenska som andraspråk : Från spela roll till skräckslagande
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : I föreliggande studie undersöks metaforbruket i 27 uppsatser från det nationella provet i kursen svenska som andraspråk 1 i svensk gymnasieskola utifrån ett diskursdynamiskt förhållningssätt till metaforer. Antal och andel metaforer i materialet sammanställdes och analyserades för att utreda om mängden metaforer i texter med betygen E eller D skilde sig från mängden metaforer i texter med betygen B eller A. LÄS MER
24. Svensklärare som läsare och läsande förebilder : Lärarperspektiv på skönlitteratur i skolåren 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka privata läsvanor hos svensklärare i årskurs 4-6 ochhur dessa påverkar undervisningen av svenskämnet. Syftet med studien är även att undersökaderas läsintresse samt hur de uppfattar sin roll som läsande förebild. LÄS MER
25. Flervalsfrågor – för de lata? : – elevers och lärares uppfattningar om frågetyper i samband med läsförståelsetest i svenska årskurs 7-8
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka elevers och lärares uppfattningar om vilken frågetyp, flervalsfrågor eller öppna frågor, som ger mest rättvisande bild av elevernas läsförståelse. I studien deltog två svensklärare och två av deras klasser, en årskurs 7 och en årskurs 8. LÄS MER