Sökning: "språket D"
Visar resultat 1 - 5 av 110 uppsatser innehållade orden språket D.
1. När fakta ska läras in. En kvantitativ och kvalitativ studie av ord i biologiämnet och högstadieelever med svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Föreliggande uppsats behandlar två delstudier. Delstudie ett undersöker elever som läser svenska som andraspråk och hur väl eleverna anger sig förstå ett antal ord i en lärobok i biologi för grundskolans senare del. Delstudie två undersöker om flertydighet är ett hinder för läsförståelsen hos samma grupp av elever. LÄS MER
2. “Zviedrija ne ēd pīrāgi”: A case study of heritage Latvian in Sweden : Heritage language exposure and language change in preadolescent heritage speakers
Master-uppsats, Stockholms universitet/Baltiska språkSammanfattning : Heritage languages are increasingly seen as a source of important insight in linguistics. Latvian has a long and under-researched history as a heritage language, with a heterogenous community of heritage speakers from two waves of migration in many countries including Sweden. LÄS MER
3. The madness of the Search : The poetics of deconstruction in Hilda Hilst's With my dog-eyes and The obscene Madame D
Master-uppsats, Södertörns högskola/LitteraturvetenskapSammanfattning : The obscene Madame D [A obscena Senhora D, 1982] and With my dog-eyes [Com os meus olhos de cão, 1986] are two short novels by the Brazilian writer Hilda Hilst (1930-2004) where the protagonists engage in a philosophical search for meaning that lead them to a state that is publicly interpreted as madness. In this analysis, they are read in light of the philosopher's Jacques Derrida theory of deconstruction. LÄS MER
4. ”Varför behöver andraspråkstalare speciella texter?” En studie om andraspråkstalares läsning av informerande texter
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Denna studie handlar om mötet mellan andraspråkstalare och två informerande texter. Studiens syfte är att, genom en enkätstudie av andraspråkstalares läsförståelse, ta reda på om olika tillägg till texterna påverkar hur begripliga texterna är för målgruppen. LÄS MER
5. Skönlitteratur och andra typer av texter : En kvalitativ intervjustudie om 13 lärares didaktiska val i kurserna Svenska 1–3, SVA 3 och SFI kurs D
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskapSammanfattning : I studien undersöks svensklärares val av undervisningsmetoder och innehåll vid arbetet med skönlitteratur i kurserna Svenska 1–3, SVA 3 och SFI kurs D. Studien ämnade att svara på hur lärarna motiverar didaktiska val utifrån skolans uppdrag, vilka val lärarna gör kopplat till elevernas måluppfyllelse och utbildningsform samt hur läraren implementerar elevinflytande och medbestämmande vid skönlitterära inslag i svenskundervisningen. LÄS MER