Sökning: "språket i socialtjänsten"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden språket i socialtjänsten.

  1. 1. Kommunikation inom kommunal hälso- och sjukvård kring den äldre patienten : Ur ett sjuksköterskeperspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Jenny Hovenäs; Hanna Johansson; [2024]
    Nyckelord :Communication; Nursing staff; Complex care needs; Elderly people; Nurse; Kommunikation; Omvårdnadspersonal; Komplexa vårdbehov; Äldre personer; Sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund Andelen äldre personer ökar i Sverige och den grupp bland äldre som ökar mest är över 90 år. Antalet äldre som är i behov av vård- och omsorgsinsatser från både socialtjänsten och hälso- och sjukvård förväntas därmed också öka. LÄS MER

  2. 2. Extremister försöker splittra det svenska samhället : en kritisk diskursanalys om svensk medias framställning av LVU-kampanjen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Evelina Svensson; Linn Ekenberg; [2023]
    Nyckelord :critical discourse analysis; social work; social service; muslims; media influence; kritisk diskursanalys; socialt arbete; socialtjänst; LVU-kampanj; muslimer; mediapåverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur medias rapportering av LVU-kampanjen ser ut. LVU-kampanjen syftar till den kampanj där den svenska socialtjänsten påstås kidnappa muslimska barn utan rättslig grund. Med studien vill vi synliggöra de diskurser och eventuella underliggande attityder som skapas när media rapporterar om LVU-kampanjen. LÄS MER

  3. 3. Samordnad Individuell Plan : En sytematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Linus Frost; Linn Ottisdotter; [2021]
    Nyckelord :Coordinated individual plan; Lack of knowledge; Process of planning; Cooperation between authorities;

    Sammanfattning : Swedish agency for health technology assessment and assessment of social services (SBU) published a scientific study on a knowledge gap in coordinated planning for people with mental disabilities. The aim of our paper is to identify research relevant regarding coordinated individual plans (SIP) and individual plan (IP) for people with mental disabilities from both the patient's and professional perspectives and investigate the collaboration and knowledge of the professionals. LÄS MER

  4. 4. ORD, MENING OCH MAKT. En kritisk analys av barnavårdsutredningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Linda Andreasson; Emmy Sjöberg; [2020-01-21]
    Nyckelord :Tvångsvård; barnavårdsutredningar; kritisk diskursanalys; diskurs; makt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt socialsekreterare genom det skriftliga språket använder argumentation för att övertyga läsarna och rättfärdiga sina beslut i utredningar enligt lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga, 2§. I undersökningen använder vi en kvalitativ textanalys med inspiration från Norman Faircloughs kritiska diskursanalys. LÄS MER

  5. 5. Vad krävs för att elever inom studieväg 1 ska ha goda förutsättningar att genomföra kurserna på Sfi? En kvalitativ intervjustudie av några rektorers uppfattningar om möjligheter och hinder för elever inom studieväg 1 att klara sina studier på Sfi

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Margareta Ojakangas; [2019]
    Nyckelord :Swedish for immigrants Sfi ; New arrivals; Adult students; Short educated; Special education; Swedish as a second language; Collaboration; The illiterate; Educators; Sfi; nyanländ; vuxenstuderande; kortutbildad; specialpedagogik; svenska som andraspråk; samverkan; analfabet; pedagoger;

    Sammanfattning : Sfi är en skolform inom vuxenutbildningen där det bedrivs undervisning i svenska som andraspråk. Eleverna kan gå tre olika studievägar beroende på skolbakgrund från hemlandet där studieväg 1 är anpassad för elever med ingen eller maximalt fem års skolbakgrund från sitt hemland. LÄS MER