Sökning: "språket i ungdomsböcker"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden språket i ungdomsböcker.
1. Man föds inte maskulin, man måste bli man : En empirisk studie om hur pojkar framställs genom adjektiv i två barnböcker år 2019
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien är att från ett genusperspektiv undersöka om de manliga huvudkaraktärerna i två barnböcker publicerade år 2019 framställs på ett genusstereotypt sätt genom de adjektiv som beskriver dem. Genom att analysera adjektiv med hjälp av barnbokskritikern Maria Nikolajevas schema för "kvinnliga" respektive "manliga" egenskaper, kommer det styrka sambandet med hur författaren framställer manliga huvudkaraktärer genusstereotypiskt. LÄS MER
2. "Man lär sig tänka på andra sätt när man läser..." : en fallstudie av en svensklärares undervisning med skönlitteratur för bildning
Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : I föreliggande arbete genomförs en fallstudie av en lärares undervisning med skönlitteratur. Syftet är att studera hur undervisning med skönlitteratur kan planeras och utföras på ett sådant sätt att den ligger i linje med Skolverkets skrivningar i ämnets syfte för svenska på gymnasiet. LÄS MER
3. Bokomslagets betydelse : En paratextanalys av fem populära böcker valda avelever i årskurs 5
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : The aim of the study is to apply a paratext analysis to investigate what it is in thepackaging of books that can appear attractive to children and what are the distinctiveshared features of popular pupil choices among books. The analysis consists of anexamination of each book and then a comparative section. LÄS MER
4. Nybildade ord i Astrid Lindgrens böcker
Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att lingvistiskt kartlägga, beskriva och analysera nybildningar av ord i några av Astrid Lindgrens barn- och ungdomsböcker. Undersökningen behandlar främst ordklasstillhörighet, ordbildningssätt och några semantiska aspekter hos nybildningarna. LÄS MER