Sökning: "språket och eleven"
Visar resultat 6 - 10 av 268 uppsatser innehållade orden språket och eleven.
6. ”Jag är som blind när jag inte kan läsa och skriva...”
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med mitt examensarbete är att undersöka några elevers uppfattningar om sin språkutveckling. Studien har ett fokus på den enskilde individen och hur den uppfattar sin språkutveckling och sin förmåga att delta i samhället på olika sätt under tiden eleven läser SFI-studier på studieväg 1. LÄS MER
7. Barn som växer upp och går i skolan i ett särskilt utsatt område : En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbeteSammanfattning : This report examines the risk and protective factors that the students who live and attend school in a particularly vulnerable area have, according to the “school personnel”, that are linked to antisocial and norm-breaking behavior. A particular targeting has been made for the girl’s risk- and protective factors. LÄS MER
8. Flerspråkighet & ämnet svenska : En kvalitativ studie om flerspråkiga elevers erfarenheter om att läsa ämnet svenska i högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : För att öka kunskapen om vad flerspråkiga elever kan ha för erfarenheter, upplevelser och åsikter om att läsa svenska tillsammans med elever som har svenska som modersmål, har jag utfört denna kvalitativa studie genom fokusgruppsintervjuer av informanter. Vidare syftar studien till att undersöka varför de flerspråkiga eleverna läser svenska (SVE) och vilken typ av stöd de flerspråkiga eleverna anser att de behöver då de läser SVE. LÄS MER
9. Lyrikens roll i läromedel i svenskaför högstadiet : En kvalitativ innehållsanalys med kvantitativa inslag
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studien syftar till att studera omfattning av lyrik och typer av lyrikläsning i två läroböcker i svenska för högstadiet. Lyrikens betydelse har lyfts fram tidigare genom att hävda läsning av lyrik förbättrar förmågan att läsa mellan raderna (Rosenblatt 2002; Wolf 2004). LÄS MER
10. Genus och identitet i fokus vid skönlitterär läsning : En systematisk litteraturstudie om litteratursamtal som medel för att behandla genus och identitet i gymnasieskolans svenskundervisning
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur litteratur väljs och används som utgångspunkt för samtal om normer, genus och identitet i svenskundervisningen. Studien undersöker vad tidigare forskning förmedlar angående förhållandet mellan texten och eleven. LÄS MER